به گزارش نگاه خراسان جنوبی، علی عرب نژاد، امروز چهارشنبه  ۲۴ دی به خبرنگاران رسانه‌های گروهی گفت: در هر جامعه‌ای برای پاسخگویی به نیازهای مردم و حل مشکلات آنها تمهیداتی اتخاذ و برنامه‌هایی تدوین  و اجرا می‌شود.

وی افزود: کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و یکی از این برنامه‌ها، برنامه اورژانس اجتماعی است که در زمینه کنترل و کاهش بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی و توانمندسازی افراد در معرض آسیب و آسیب دیدگان اجتماعی و ساماندهی آنان در خانواده، در چهار فعالیت خط تلفن ۱۲۳، تیم خدمات سیار اورژانس اجتماعی، مرکز مداخله در بحران و پایگاه‌های خدمات اجتماعی با کادری مجرب و متخصص با هدف جایگزین کردن مداخلات روانی و اجتماعی قبل از مداخلات قضایی و انتظامی و حتی در کنار این نوع مداخلات، نقش مهمی ایفا می‌کند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: گروه‌های هدف مراکز اورژانس اجتماعی شامل؛ کودکان آزاردیده، همسران آزاردیده، افرادی که اقدام به خودکشی کرده یا قصد خودکشی دارند، دختران و پسران فراری از منزل، زنان و دختران در معرض آسیب و آسیب‌دیده اجتماعی، اختلافات خانوادگی حاد، کودکان خیابانی و کار، افراد مبتلا به اختلال هویت جنسی و سایر افرادی که در شرایط حاد و بحرانی قرار دارند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: در گذشته ارائه خدمات به مردم فقط از طریق مراجعه افراد به مراکز و مؤسسات میسر بوده که این شرایط موجب تاخیر و یا کندی در ارائه و دریافت خدمات می‌شده است، اما امروزه سازمان بهزیستی با بهره‌گیری از تکنولوژی و با هدف تسهیل در معرفی و ارائه خدمات به گروه‌های هدف و در دسترس قرار دادن امکانات و خدمات به آنها در پی آن است تا در کوتاه‌ترین زمان و به بهترین شکل خدمات خود را به مردم و گروه‌های هدف سازمان معرفی و ارائه کند.

عرب نژاد ادامه داد: در همین راستا خط تلفن ۱۲۳ اورژانس اجتماعی با هدف در دسترس قرار دادن خدمات سازمان بهزیستی به آحاد مردم از سال۸۷ در استان راه‌اندازی شد.

وی اظهار کرد: در ۹ ماهه سال جاری، تعداد ۸۳۷۱ تماس مرتبط با گروه‌های هدف برنامه اورژانس، به خط ۱۲۳ برقرار شده است که از این تعداد ۱۶۷۸ مورد با مداخلات تلفنی کارشناسان حل شده و تعداد ۱۱۹۷ مورد به خدمات اجتماعی سیار و ۹۷۵ مورد به مرکز مداخله در بحران ارجاع و مابقی تماس‌ها به سایر مراکز درون سازمانی و برون سازمانی ارجاع شده است.

عرب نژاد تصریح کرد: بیشترین ارتباط با خط ۱۲۳ در ۹ ماهه سال جاری  به ترتیب شامل اختلافات حاد خانوادگی، کودک آزاری و همسرآزاری است.

فعالیت تیم خدمات اجتماعی سیار

وی افزود: اجتماعات انسانی بویژه در کلان شهرهای چند میلیونی به علت پیچیده تر شدن روابط اجتماعی دچار مشکلات اجتماعی فراوانی هستند که در راستای جلوگیری و رفع مشکلات و آسیب‌های اجتماعی باید خدمات متناسبی با حداقل سه ویژگی (به موقع بودن، تخصصی بودن، دردسترس بودن) ارائه کرد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی  بیان کرد: یکی از راه‌های اجرایی شدن این سه ویژگی، ایجاد زمینه‌ای برای ارائه خدمات سیار مبتنی بر جامعه است که در این راستا دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی کشور، برنامه خدمات اجتماعی سیار را تدوین کرده که از سال ۱۳۸۷ با خودروهای استاندارد آغاز به کار کرده است.

عرب نژاد ادامه داد: در حال حاضر در خراسان جنوبی، ۹ خودرو خدمات اجتماعی سیار فعال است که در ۹ ماهه سال جاری به تعداد ۲۰۶۲ نفر از گروه‌های هدف برنامه اورژانس در کل استان، خدمات سرپایی و در محل ارائه شده است.

وی افزود: از این تعداد ۶۹۵ مورد با مداخله در محل مشکلشان حل شده است و مابقی پس از دریافت خدمات روانشناسی و مددکاری،جهت دریافت خدمات تخصصی تر به سایر مراکز درون و برون سازمانی ارجاع شده‌اند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی تصریح کرد: اختلافات خانوادگی حاد، بدسرپرستی، کودک آزاری و همسرآزاری به ترتیب بیشترین گزارشات تیم سیار بوده است.

مرکز مداخله در بحران فردی، خانوادگی، اجتماعی    

عرب نژاد اظهار کرد: این مرکز به عنوان اصلی ترین مرکز حوزه آسیب‌های اجتماعی از سال۸۷ با هدف کنترل و کاهش بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی راه‌اندازی شد و در حال حاضر در ۱۰ شهرستان به ارائه خدمات روانشناسی، مددکاری، حقوقی به گروه هدف برنامه اورژانس اجتماعی می‌پردازد. 

وی تصریح کرد: در ۹ ماهه سال جاری تعداد ۱۶۸۳ نفر از گروه‌های هدف برنامه اورژانس اجتماعی از خدمات این مرکز بهره مند شده‌اند و از این تعداد، ۱۱۴ نفر پس از حل مشکل به خانواده بازگشت داده شده‌اند و مابقی جهت بهره مندی از خدمات تخصصی تر به سایر مراکز درون و برون سازمانی ارجاع شده‌اند.

عرب نژاد ادامه داد: بیشتر گزارشات ثبت شده در مراکز مداخله در بحران به ترتیب شامل کودک آزاری و همسرآزاری است که در مقایسه با مدت مشابه در ۹ ماهه ۹۸ کودک آزاری (۳۷درصد افزایش رشد ) و همسرآزاری (۲۰-درصد کاهش) داشته است.

پایگاه خدمات اجتماعی

وی افزود: باتوسعه شهرنشینی از دو دهه گذشته سکونتگاه‌های غیر رسمی و حاشیه نشینی شهرها گسترش یافته و با توجه به گسترش تعداد کثیری از گروه هدف سازمان در سکونتگاه‌های غیر رسمی که آسیب پذیری بالاتری دارند، ضروری است که خدمات تخصصی سازمان به طور خاص و با توجه ویژه‌ای از طریق پایگاه‌های اورژانس اجتماعی در این مناطق  به صورت محلی و مبتنی بر جامعه ارائه شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: پایگاه‌های خدمات اجتماعی با هدف، شناسائی، آگاهسازی عمومی، معرفی خدمات سازمان، و مداخله در موارد ضروری با استفاده از مردم منطقه و ظرفیت‌های موجود محلی راه‌اندازی شده است.

عرب نژاد اظهار کرد: در حال حاضر ۱۶ پایگاه خدمات اجتماعی در کل استان با هدف توانمندسازی ساکنین سکونتگاه‌های غیررسمی و کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در این مناطق مشغول به ارائه خدمات هستند.

وی یادآور شد: در ۹ اهه سال جاری تعداد ۲۴۸۶۴ خدمت توسط پایگاه‌های خدمات اجتماعی در قالب شناسایی ساکنین(۶۹۶۴ نفر)، تشکیل پرونده جهت ارائه خدمات تخصصی مددکاری وروانشناسی(۴۸۴۷ نفر) و  برگزاری برنامه‌های آموزشی و فرهنگی از قبیل مهارتهای زندگی، پیشگیری از اعتیاد، پیشگیری از خشونت و … در راستای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی(۱۳۰۵۳ نفر) به ساکنین مناطق حاشیه نشین ارائه شده است.

  • منبع خبر : ایسنا