اجتماعی ۱۶ دی ۱۳۹۸ - 5 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

لرزه‌های پنهان وسقفهای لرزان / ۴۹ هزارخانه غیر مقاوم روستایی زخم مزمنی در استان

روستا

خراسان جنوبی در ۹ ماه امسال ۷۰۰ بار لرزید و رکورد دار زلزله بالای ۷ ریشتر در ۵۰ سال اخیر است اما آنچه مردم را در نقاط روستایی تهدید میکند وجود ۴۹ هزارخانه غیر مقاوم روستایی است.

به گزارش نگاه خراسان جنوبی زمين لرزه يك بلاي پنهان است كه هيچ گاه آمدنش را خبر نمي دهد و خانه هاي نامقاوم با سقف هاي لرزان يك آسيب جدي در برابر اين بلاي طبيعي ناگهاني محسوب مي شود.

خراسان جنوبي سومين استان زلزله خيز كشور است و مردم اين استان بارها شاهد زمين لرزه هاي بالاي ۶ ريشتر بوده اند كه به طور ميانگين هر ۱۲ سال يكبار روي مي دهد. تجربه هاي تلخ زلزله دشت بياض و فردوس در سال ۴۷، طبس در سال ۵۷، اردكول در سال ۷۶ و زيركوه در سال ۹۱ ايجاب مي كند كه مردم اين استان خطر زلزله را بيش از پيش جدي گرفته و در مقاوم سازي واحدهاي مسكوني بيشتر همت داشته باشند.

رئیس مرکز لرزه نگاری بیرجند در گفتگو با خبرنگار نگاه خراسان جنوبی از وقوع ۷۰۰ زمین لرزه در ۹ ماه امسال در استان خبر داد و گفت: بزرگترین زمین لرزه ۴٫۶ ده مریشتر در شوسف، حالی حاجی آباد قاین ۴٫۶ ریشتر بود.

هاشمی گازار از وقوع ۷۰۰ زمین لرزه طی ۹ ماه امسال در استان خبر می دهد که بزرگ ترین آن با ۴٫۶ ریشتر مربوط به شوسف و حاجی آباد قاین بود.

وی می افزاید: برای ارزیابی زلزله خیزترین استان ها چند ملاک مطرح است که یکی از آن ها بررسی وقوع بیشترین ریشتر در ۵۰ سال اخیر است که از این نظر، خراسان جنوبی بیشترین زلزله بالای هفت ریشتر را در این مدت داشته است.

وی، خراسان جنوبی را در فهرست استان های زلزله خیز با خطر بالا به دلیل فقر آب و فعال بودن گسل ها معرفی می کند و ادامه می دهد: یکی دیگر از ملاک های ارزیابی زلزله خیزی استان ها، وقوع بیشترین تعداد زلزله ها در کشور است که از این نظر هم خراسان جنوبی در رده‌های دوم و سوم قرار دارد. او از سربیشه، گزیک، جنوب مود و بخش هایی از قاین به عنوان فعال ترین مناطق وقوع زمین لرزه در سال های اخیر نام می برد و اضافه می کند: زلزله های ۹ ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تغییر زیادی نداشت.

«علی هاشمی» افزود: زلزله های ۹ ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تغییر زیادی نداشته است وفعال ترین مناطق که زمین لرزه رخ داده سربیشه، گزیک، جنوب مود وسربیشه و بخش هایی از قاین است.

هزار و هفت هکتار بافت فرسوده

معاون بازآفرینی شهری راه و شهرسازی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در استان هفت شهرستان دارای محلات باز آفرینی و هدف باز آفرینی همراه با بافتهای ناکار آمد داریم که این هفت شهرستان شامل بیرجند با ۶۵۴ هکتار، بشرویه ۳۹٫۷ هکتار، نهبندان ۹۹٫۴ هکتار، قاین ۱۱۵ هکتار، فردوس ۲۷٫۵ هکتار، سرایان ۴۸ هکتار، خوسف ۲۳ هکتار که بافت خوسف تاریخی است.

«علیزاده» با بیان اینکه در این هفت شهرستان بیرجند بیشترین محلات را دارد که این بافتها در این هفت شهرستان یا شامل بافتهای تاریخی، ناکارآمد میانی، که دچار فرسودگی شده اند و یا برخی محلات و سکونتگاه‌های غیر رسمی‌اند که ساخت وسازها در آنجا نامقاوم است.

به گفته وی براساس آنچه شرکت بازبینی شهری برای بهبود وضعیت و برخورد داری از امکانات روبنایی و زیر بنایی وبهره گیری از کتابخانه، مدارس، خانه معلم وغیره داشته باشند و مانند دیگر نقاط شهر شوند تا خیابان فضای سبز و از همه مهم تر مسکن مقاومی داشته باشند تسهیلات بافت فرسوده اعطا میشود تا مقاوم سازی شود واین تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی برای احداث همراه با ۱۵ میلیون تومان برای رهن اعطا میشود که سهمیه امسال ۳۵۰ سهمیه است و تا کنون از ابتدای سال متقاضیانی مراجعه کرده‌اند.

وی ادامه داد: میتوان گفت ۶۰ درصد از محلات در این هفت شهرستان مورد هدف ما از خانه‌های نامقاوم وغیر اصولی‌اند که بدون پروانه ساخت، بدون نظارت بنا شده اند وجزو بافتهای ناکارآمد، قدیمی ونامقاوم اند که از عمر زیادی برخورداراند ومقاومت خوبی ندارند.

او با اشاره به آغاز طرح به سازی از سال ۹۶ افزود: با وجود اطلاع رسانی، استقبال افراد برای به سازی در این بافت ها بسیار کم است و سال گذشته از ۳۵۰ واحد سهمیه مصوب برای پرداخت وام، فقط ۳۵ نفر به بانک معرفی شدند.

وی میزان بافت فرسوده مصوب را هزارو ۷ هکتار اعلام و اضافه کرد: در صورت ارائه آماری مبنی بر افزایش یا کاهش این میزان، باید دوباره موضوع توسط مشاور بررسی و شناسایی شود.

علیزاده از سکونت ۳۱ درصد جمعیت شهری در این محدوده ها خبر داد و با تاکید بر این که اقدام هایی در این محدوده ها انجام شد، تصریح کرد: در مقایسه با کل محدوده ها بسیار عقب هستیم و چون ساختمان ها در تملک مردم قرار دارد نمی توان اقدام خاصی برای به سازی منازل انجام داد اما اجرای طرح های خدماتی سبب ترغیب مردم به ساخت و ساز در این بافت‌ها می شود.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: طبق سرشماری سال ۹۵ تعداد ۸۸ هزارو ۸۳۵ واحد روستایی شناسایی شده که از این تعداد حدود ۴۰ هزار واحد مستحکم سازی شده است.

«آسمانی مقدم» با بیان اینکه ۱۴و نیم درصد از این واحدها از مصالح کم داوم استفاده و ۱۳ هزار واحد هم در برابر حوادث هیچ دومای ندارند و ۴۰و نیم درصد هم از مصالح بی دوام وضعیف مانند سنگ، چوب، خشت، و گل استفاده شده است وهیچ مقاومتی در برابر حوادث ندارند و با کوچکترین حادثه ای میتواند حادثه آفرین باشد ۳۶ هزار واحد مسکن روستایی کاملا بی دوام‌اند.

همچنین براساس سرشماری نفوس مسکن سال ۹۵ جمعیت استان در آن زمان ۷۶۸ هزار و ۹۸۹ نفر بود که از این میزان ۴۵۳ هزار و ۸۲۸ نفر جمعیت شهری بوده که این میزان ۵۹ درصد جمیعت را به خود اختصاص داه است.

وی ادامه داد: ۳۱۵ هزار و ۷۰ نفر جمعیت روستایی استان که ۴۱ درصد جمعیت استان را شامل میشود بود که جمیعت میانگین روستایی در کشور ۲۶ درصد است واین نشان می‌دهد جمعیت روستایی ما از نرم کشوری هم بیشتر است.

آسمانی مقدم از ۳ هزار و ۵۶۰ آبادی درحالای خبر داد که طبق سرشماری در سال ۹۵ هزار و ۸۰۸ روستا خالی از سکنه اند وهزارو ۷۵۲ روستا دارای سکنه است روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان ۹۱۸ روستا زیر ۲۰ خانوار ۸۳۴ روستا است.

وی گریزی به احداث ۵ هزار واحد مسکونی محرومان در استان زد و گفت: از سهم ۱۰ هزار واحد مسکونی ۵ هزار واحد سهم خراسان جنوبی است که در سفر نوبخت به استان دو هزار واحد مسکن محرومان که ۱۵۰۰ واحد سهم بنیاد مسکن و ۵۰۰ واحد سهم کمیته امداد بود به بهره برداری رسید.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه چرا برخی از روستائیان با وجود واحد کم دوام رغبتی به ساخت و ساز ندارند گفت: بیشتر روستاییان ما در استان از توان مالی بسیار کم برخوردار و توان پرداخت دو یا سه میلیون تومان را هم ندارند زیرا فقر مالی عجیبی در اثر خشکسالی، کم آبی بر این روستاها حاکم شده است.

آسمانی مقدم درنظر گرفتن تسهیلات بلاعوض را یکی از راههای تشویق روستائیان برای نوسازی خبر داد و افزود: در طرح احداث واحدهای مسکن محرومان برای هر واحد ۴۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه و ۲۵ میلیون تومان بلاعوض اعطا میشود اما از آن‌جایی که مردمان استان متدین و با ایمان‌اند وقرضی که دارند را باید ادا کنند واز آن‌جایی که توان بازپرداخت را ندارند کمتر برای اخذ تسهیلات اقدام میکنند.

وی در پاسخ به اینکه گاهی مردم به دلیل اینکه تسهیلات یک باره به دستشان نمیرسد اقدام به ساخت وساز نمیکنند گفت: اگر همه تسهیلات را همان ابتدا وبه صورت یک باره به متقاضی اعطا شود از کجا معلوم است فرد متقاضی یه سمت احداث مسکن برود وآن را تبدیل به احداث خانه کند.

به گفته وی در هر زمان هر فرد روستایی که بخواهد اقدام به نوسازی و واحد جدید کند در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزارنفر ۴۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه به صورت ۱۵ ساله با کارمزد ۵ درصد اعطا میشود و در حال حاضر آمادگی داریم این تسهیلات را در اختیار متقاضیان قرار دهیم.

وی بیان داشت: وام تعمیرات در مسکن روستایی سالی یک نوبت به مبلغ ۵ میلیون تومان اعطا میشود که امسال در ابتدای سال یک نوبت پراخت شد اما به احتمال زیاد در مرحله دیگری که وام تعمیرات در نظر گرفته شود این تسهیلات بیشتر از ۵ میلیون تومان میشود.

آسمانی مقدم درپاسخ به اینکه گاهی دیده میشود در ساخت و سازهای روستایی گاهی واحدها بدون استاندارد لازم احداث میشود افزود: این حرف اشتباه است زیرا به ازای هر واحد که در روستا احداث میشود یک مهندس ناظر داریم و این مهندس ناظر را به طور دقیق نظارت میکنیم و ناظران ما در قالب ناظران شهرستانی واستانی است در هرکجای کار که ناظر دقت وبرسی لازم را بر روی ساخت وساز نداشته باشد پروانه کار ناظر تعلیق میشود.

بانک کشاورزی همراه اول
نویسنده
احسان فوداجی
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید، فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شود
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *