استان ۲۹ دی ۱۳۹۸ - 5 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

ازصدور مجوز آنلاین برای زیر ١٨ سال تا اجازه به زیر دیپلم ها برای خرید و فروش سهام

بورس

یکی از دلایل بلوغ بازار حق انتخاب به تمام افراد و گروه های سنی برای خرید و فروش سهام است. گرچه در گذشته نیز این موضوع وجود داشته اما برای تسریع در عملیات معاملات، گزینه معاملات آنلاین در اختیار گروه سنی زیر ۱۸ سال و همچنین افراد کم سواد و بی سواد نیز قرار گرفته است. البته در خصوص رده سنی زیر ۱۸ سال، نماینده قانونی این افراد پرتفوی شان را رصد کرده و به زبان ساده تر، به معاملات آن کمک می کند.

روح اله میر صانعی، دبیر کل کانون کارگزاران بورس در مورد انجام معاملات بر خط توسط افراد کم سواد و یا زیر ۱۸ سال بیان کرد: در ضوابط گذشته کارگزاران، فقط به افراد ۱۸ سال به بالا دسترسی آنلاین داده می شد. اما در حال حاضر این محدودیت رفع شده و نماینده قانونی هم می تواند برای شخص زیر ۱۸ سال دسترسی آنلاین بگیرد.

وی گفت: فرض کنید که یک کودک پنج ساله به واسطه ولی قانونی، می تواند دسترسی بر خط داشته باشد و به نام آن فرزند خرید و فروش انجام شود.

میرصانعی گفت: دومین تفاوت این بود که فقط به افراد دیپلم به بالا دسترسی بر خط داده می شد اما هم اکنون به افراد زیر دیپلم هم دسترسی بر خط داده می شود.

وی افزود: ممکن است فردی در سطح ابتدایی و متوسطه درس خوانده باشند اما دسترسی به معاملات بر خط نداشته باشد.

وی گفت: البته این افراد درگذشته خرید و فروش انجام می دادند اما، آنلاین معامله نمی کردند.

میر صانعی افزود: افراد می توانند در آزمون ورودی آنلاین شرکت کنند و معاملات بر خط دریافت کنند. حتی تدابیری اندیشیده شده که سوالات برای افراد بیسواد به صورت شفاهی باشد.

وی گفت: اما با همه این تفاسیر معاملات باید خیلی منطقی باشد و افرادی که دانش کافی ندارند به طور مستقیم معامله نکنند و از صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده نمایند. چه بسا یک پزشک هم دانش مالی نداشته باشد و نیاز به سرمایه گذاری غیر مستقیم دارد. همه چیز بستگی به نوع ریسک پذیری سهامداران دارد.

وی در مورد ارزش تضمین سهام و افزایش ضریب آن از ۵۰ درصد به ۶۰ درصد گفت: با این دستور العمل میزان ریسک کاهش می یابد و میزان اعتبار مشتری افزایش می یابد. این در مواردی که بازار منفی بود به عنوان یک ابزار کمکی برای رشد بازار لحاظ شد. البته با توجه به مثبت شدن بازار نیازی به این افزایش نیست و احتمالا کمیته پایش ریسک در مورد کاهش آن و برگرداندن به حالت نخست تصمیم گیری خواهد کرد. طبیعتا احتمال برگرداندن این دستور العمل وجود دارد.

بانک کشاورزی همراه اول
نویسنده
احسان فوداجی
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید، فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شود
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *