سیاسی ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - 5 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

آیا خزر را تقسیم کرده‌اند؟/ همه چیز درباره آبی‌شدن تنها بخشی از خزر در برنامه زنده تلویزیونی

خزر

برخی می‌گویند آبی شدن فقط بخشی از دریای خزر در نقشه ایران به این معناست که ایران بخش زیادی از دریای خزر را از دست داده. اما ماجرا از چه قرار است؟ برخلاف تصور عموم مردم این است که طبق معاهده ۱۹۲۰ و ۱۹۴۵ پیش از فروپاشی شوروی۵۰ درصد از خزر متعلق به ایران بود. در حالی که در این دو معاهده درباره تقسیم خزر تواقفی صورت نگرفته است.

با تجزیه شوروی به ۴ کشور ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و آذربایجان، خزر باید بین ۵ کشور تقسیم شود. ایران از ساحل ۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتری خزر فقط ۶۵۷ کیلومتر آن را دارد. یعنی کمترین سهم در بین ۴ کشور دیگر. قزاقستان با ۱۹۰۰ کیلومتر ترکمنستان با ۱۷۶۸ کیلومتر، روسیه با ۱۳۵۵ کیلومتر و آذربایجان با ۸۲۰ کیلومتر بیشتر از ایران از ساحل خزر بهره‌مند شده‌اند.

بر همین اساس طبق نظر ۴ کشور همسایه خزر، سهم قزاقستان از این دریاچه ۲۷ درصد، سهم آذربایجان ۱۸ درصد، سهم روسیه ۱۹ درصد، سهم ترکمنستان ۲۳ درصد و سهم ایران ۱۳ درصد در نظر گرفته شده است اما ایران تاکنون این سهم را نپذیرفته و خواهان سهم بیشتر از خزر است. در شرایطی سهم دقیق ایران از خزر نامشخص است این تصویر حاشیه‌ساز شده و باید از نمایش‌دهندگان آن پرسید دقیقا چند درصد از خزر را به عنوان سهم ایران آبی رنگ کرده‌اند.

بانک کشاورزی همراه اول
نویسنده
احسان فوداجی
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید، فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شود
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *