یادداشت‌ها ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - 5 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

چین اتفاقی چین نشده/ ناامیدی بیشتر و سریعتر از کرونا آدم‌ها را می‌کشد

ووهان (2)

با دلسوزی سعی کردم پسر جوانی که در آشپزخانه پروژه نفتی‌مان کار می‌کرد را متقاعد کنم که برود دیگ‌های چینی‌ها را بشورد. گفتم دو برابر الان بهت حقوق میدن، اندازه یک مهندس ایرانی پول در میاری! با حالت درمانده‌ای گفت: پول دوست دارم ولی به خدا نمیتونم، دو روز رفتم اونقد بالا آوردم که داشتم می‌مرُدم!

راست می‌گفت، خودشان آشپز و مواد غذایی آورده بودند و همیشه یک سوپ آب زیپو هم بار می‌گذاشتند که بویش کلاغ‌ها را در آسمان بیهوش می‌کرد!

بیست و چهارسالم بود و عاشق یاد گرفتن. یکبار بحث غذا شد، از جانگ که انگلیسی می‌دانست پرسیدم چطور گوشت سگ می‌خورید؟ خیلی حق به جانب گفت همونطور که شما گوشت گوسفند می‌خورید! دهانم بدوخت!

وقتی بحث از ذائقه رد شد گفت ما کشور خیلی بزرگی هستیم و اندازه شما منابع برای تولید غذا نداریم. یکی از دلایلی که ما در روستایمان مُرده‌ها را می‌سوزانیم این است که اگر بخواهیم قبر بکنیم، زمین‌ برای کشاورزی کم می‌آید.

بعدها دیدم وجود جمله «غذا خوردی؟» در احوالپرسی روزمره‌شان نشان می‌دهد زمانی در این کشور، خوردن یک وعده غذا تا چه اندازه اهمیت داشته که در احوالپرسی آن را آورده‌اند. اینکه بعضی از ما کله‌پاچه و دنبلان می‌خوریم محل جدل شده، دمکراسی می‌گوید باید به منوی غذایی خلایق احترام گذاشت اما الهی کارد بخوره به شکم‌شون با موش و سگ و خفاش خوردن‌شون! والله!

این روزها وقتی مدیران ما می‌گویند مشکلات اقتصادی کشور حل می‌شود، مردم می‌گویند دروغه! وقتی مدیران می‌گویند کرونا در ایران مشاهده نشده، مردم می‌گویند دروغه! وقتی مدیران می‌گویند به خدا راست می‌گیم، مردم می‌گویند راست‌تون هم دروغه! ‌یعنی از این درجه اعتماد بین مردم و مسئولین می‌شود برق هم تولید کرد! شما مواظب باشید!

دهه هفتاد مجله خوب ایران_جوان منتشر می‌شد. یادم می‌آید در مورد ایدز مطلبی نوشته بودند از واقعیات تا خرافات درباره این بیماری. از آن جمله اینکه بعضی‌ها می‌گویند ایدز نتیجه نفرین شیطان است. یعنی شیفتگان خاکبرسری را نفرین کرده! حالا اینکه کرونا نتیجه نفرین خفاش‌هاست یا نه یک داستان است و رفتار چینی‌ها یک قصه دیگر.

گاردین در مورد این ویدئو نوشت: «مردم شهر یازده میلیونی و قرنطینه شده ووهان، شب‌ در بالکن خانه‌‌ها اینطور به هم قوت قلب می‌دهند. فریاد می‌زنند: جیائو! اصطلاحی به معنای استقامت و ادامه مبارزه تا رسیدن به پیروزی».

چین اتفاقی چین نشده. این مردم شکست نمی‌خورند چون می‌دانند ناامیدی بیشتر و سریعتر از کرونا آدم‌ها را می‌کشد.

بانک کشاورزی همراه اول
نویسنده
احسان فوداجی
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید، فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شود
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *