اقتصادی ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - 5 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

ماندن در بورس چقدر اقتصادی است؟

بورس

به گزارش اصحاب رسانه، شاخص بورس در معاملات دیروز ۱۸ هزار واحد ریزش داشت و بزرگ‌ترین افت مقداری تاریخ بازار ثبت شد. اما آیا پس از این ریزش ماندن در بورس اقتصادی است؟ عوامل ریزش دیروز چقدر پایدار هستند؟

هراس اشاعه کرونا، کاهش قیمت‌های جهانی کالاها در کنار عقب‌نشینی نرخ دلار مهم‌ترین دلایل افت بورس محسوب می‌شوند. البته فشارهای فروش هنوز تا محدوده هراس دسته‌جمعی فاصله دارد که می‌تواند معکوس‌کننده روند قیمت‌ها باشد. اما تداوم افت قیمت‌ها، احتمال هجوم عرضه را بالا می‌برد.

دنیای اقتصاد پس از اشاره به این عوامل افت شاخص بورس، درباره آینده بازار سهام نوشته است:

همچنان برخی ریسک‌های حاکم بر سهام فعالند و در مقابل برخی انگیزه‌های تقاضا نیز قدرتمند جلوه می‌کنند.

در وهله نخست تاکید بر این مساله که روند بازار در روز گذشته را نمی‌توان «پنیک» یا بازگشت قطعی از اوج عنوان کرد ضروری است. با این حال باید در نظر داشت بسیاری از معامله‌گران در پی تجربه‌های اخیر، ترجیح داده‌اند به جای شتاب در فروش و خروج از سهامداری استراتژی صبر را در پیش بگیرند. این دسته از بازیگران ممکن است در صورت تداوم روند ریزشی بازار در سمت فروش فعال شده و در این صورت ریزش بازار را شدت و عمق جدیدی ببخشند. در آن صورت شاید دیگر نتوان مسیر بازار را «اصلاح موقت» خواند. در این بین شیوع بیماری کرونا، تداوم علائم رکودی در بازارهای جهانی و همچنین ریزش نرخ دلار می‌توانند محرک‌های فروش تلقی شوند.

در چنین صورتی مولفه‌های بنیادی موثر بر سهام بار دیگر در اولویت قرار خواهند گرفت تا سطوح حمایت قطعی بازار را مشخص کنند. از این منظر می‌توان انتشار دور جدید پیش‌بینی سود مورد اجماع تحلیلگران را اتفاق فرخنده‌ای برای بورس تهران دانست. به خوانندگان توصیه می‌شود تا انتظارات تحلیلگران از سودآوری شرکت‌ها و همچنین متغیرهای کلان را مورد بررسی قرار داده و در معادلات خود لحاظ کنند. به خصوص شکاف موجود میان واقعیت‌ متغیرهای کلان و مفروضات تحلیلی اهمیت فوق‌العاده‌ای خواهد داشت. تا آنجا که برخی کارشناسان ریزش روز گذشته بازار را تماما به فاصله‌گرفتن نرخ دلار از انتظارات ذهنی بازار نسبت می‌دهند.

در رابطه با اثر محض بیماری «کرونا» بر بورس تهران به سختی می‌توان نتیجه‌ای کلی گرفت. پیش از این بارها تاکید شده است که در بسیاری موارد فعالان بازار به آشفتگی وضعیت، بیش از رشد سودآوری شرکت‌ها چشم دارند. با این حال این اثر ممکن است همه شرکت‌ها و صنایع بازار را به یک شکل تحت‌تاثیر قرار ندهد.

در رابطه با بازار جهانی امکان ادامه ریزش قیمت کامودیتی‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت. پس از پایان هفته معاملاتی بازار جهانی، آمار مربوط به شاخص مدیران خرید چین ارقامی کاملا دور و ضعیف‌تر از انتظار را به نمایش گذاشت که ممکن است معاملات آغازین این هفته را نیز به مدار منفی بکشاند. البته مورد مهم دیگر آنکه روز گذشته برای نخستین بار تعداد بهبودیافتگان بیماری کووید-۱۹ در چین از تعداد موارد مبتلایان تایید شده عبور کرده و این مساله می‌تواند نوید بازگشت فعالیت‌های صنعتی چین به مدار معمول خود در آینده‌ای نزدیک را بدهد.

اما در رابطه با نرخ دلار که شاید برای بورس تهران مهم‌تر از دو عامل فوق تلقی شود، بسیاری از کارشناسان اصلاح و ریزش ادامه‌دار نرخ‌ها را تا حدودی بعید دانسته و آن را منوط به گشایش‌های سیاسی می‌دانند. مساله‌ای که در مقطع فعلی کمتر کسی انتظار آن را می‌کشد. کما اینکه تا بعد از ظهر روز گذشته بار دیگر نرخ دلار در مسیر صعودی قرار گرفت و به مرز ۱۵ هزار تومان نزدیک شد. با این حال بازارساز ارزی نشان داده در جهت‌دهی به این بازار هوشیارتر عمل می‌کند و این مساله ریسک معاملات ارز را برای معامله‌گران خرد و نوپا بالاتر برده است. در صورتی که نرخ ارز در محدوده‌های فعلی به ثبات مقطعی برسد یا بار دیگر صعود نسبی و ملایم را تجربه کند ممکن است سهام نیز واکنش متناسبی را به این موضوع نشان بدهد.

بانک کشاورزی همراه اول
نویسنده
احسان فوداجی
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید، فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شود
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *