اجتماعی ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - 4 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

عشایر خراسان جنوبی کرونا را شکست دادند / جامعه عشایری عاری از کرونا

عشایر

به گزارش اصحاب رسانه، مهدی عصمتی‌پور در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: خراسان جنوبی چهارمین استان عشایرنشین کشور بعد از استان‌های کرمان، فارس و سیستان و بلوچستان است و  ۱۵ هزار و ۶۷۶ خانوار عشایری با ۸۲ هزار نفر جمعیت است  که ۸۰ درصد عشایر استان در نوار مرزی در  شهرستان‌های زیرکوه، درمیان، سربیشه و نهبندان ساکن هستند.

وی با بیان اینکه عشایر جامعه‌ای کم توقع بوده و تولیدات خوبی دارند گفت: حدود یک میلیون و  66 هزار دام سبک و سنگین استان متعلق به عشایر است.

سرپرست اداره کل امور عشایری خراسان جنوبی افزود: برنامه جهش تولید از اولویت‌های عمده در عشایری، تولید گوشت قرمز است که در این راستا تسهیلاتی سال گذشته و ابتدای امسال از مرکز گرفته‌ایم که همه تسهیلات قرض الحسنه ۴ درصد با بازپرداخت ۱۵ ساله است.

عصمتی‌پور گفت: در تولید گوشت قرمز به دنبال تبدیل دامدار سنتی به صنعتی هستیم برای آنهایی که تولید گوشت خوبی ندارند کار اصلاح نژاد را آغاز کردیم. طرح‌های خوبی اجرایی شده و موفقیت خوبی داشتیم و در افزایش تولید شیر گامی خوبی آغاز شده است.

سرپرست اداره کل امور عشایری خراسان جنوبی بیان کرد: زنجیره فرآوری شیر را در دست پیگیری داریم و در فردوس اولین کارخانه برای جمع آوری شیر عشایر در دست انجام است.

وی عنوان کرد: در استان از گیاهان خوبی با مزیت خوبی برخوردار هستیم و ۸۰۰ گیاه دارویی در استان داریم.

عصمتی‌پور بیان کرد: طرح مطالعات پژوهشی برای استفاده از پتانسیل‌ها و ایجاد فرصت شغلی در حوزه عشایری داریم چرا که 25 درصد صنایع تولیدی استان از آن عشایر است و در محلات عشایری برای گردشگری کارهای خوبی رقم خورده است.

سرپرست اداره کل امور عشایری خراسان جنوبی با بیان اینکه در بشرویه کمپ‌های گردشگری خوبی ایجاد شده و درآمد خوبی نصیب عشایر می‌شود اظهار داشت: از دیگر برنامه‌ها توسعه شبکه انتقال آب است که دو پروژه بزرگ در مرز شهرستان‌ها نهبندان و زیرکوه به بهره‌برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه 75 محله عشایری از این پروژه انتقال آب استفاده می‌کنند گفت: هدف این است این مناطق دیگر با تانکر آبرسانی نشود و آب پایداری به دست عشایر برسد.

عصمتی‌پور  گفت: در حال حاضر در استان ۲۱ دستگاه تانکر به محلات عشایری آبرسانی می‌کنند و از دیگر برنامه‌ها ساماندهی عشایر در خراسان جنوبی است که محلات دو یا سه خانوار را در یک جا اسکان دهیم تا بتوانیم امکانات آب، برق و اینترنت که نیاز عشایر است تامین کنیم.

سرپرست اداره کل امور عشایری خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به کرونا تدابیر خوبی در این جامعه اتخاذ شده و تاکنون از ۸۱ هزار نفر عشایر یک نفر مبتلا به کرونا نشده است.

وی گفت: کوچ عشایر در استان خراسان جنوبی درون استانی است و دو مورد کوچ از استان سیستان بلوچستان و از سمت خراسان رضوی و سبزوار به سمت عشق آباد طبس و فرودس داریم که امسال کوچ را یک ماه و نیم به تعویق انداختیم.

عصمتی‌پور اظهار داشت: با کمک خیرین بسته‌های غذایی برای عشایر آماده شد و هفته گذشته بین خانواده‌های نیازمند و آنهایی که بیماری تنفسی داشتند توزیع شد.

بانک کشاورزی همراه اول
نویسنده
احسان فوداجی
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید، فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شود
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *