استان ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - 4 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

تزریق اعتبار ۸۲ میلیارد تومانی برای بیابانزدایی در خراسان جنوبی

بیابان

به گزارش نگاه خراسان جنوبی، علیرضا نصرآبادی، امروز دوشنبه ۲۶ خرداد در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابان‌زدایی اظهار کرد: خراسان جنوبی دومین استان بیابانی کشور است که در حال حاضر سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از مراتع استان در قالب ۲۸ کانون فرسایش بادی در وضعیت بحرانی قرار دارد.

وی افزود: در خراسان جنوبی از ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتارعرصه منابع طبیعی، پنج میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار را بیابان تشکیل داده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار کرد: اولویت اجرای پروژه‌های بیابان زایی با مناطق حساس و بحرانی شاسایی شده‌است، لذا سال گذشته با وجود محدودیت‌های اعتباری، عملیات بیابان زدایی در سطح یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار مراتع استان انجام شد.

نصرآبادی تصریح کرد: خراسان جنوبی جزء پنج استان درگیر با پدیده مهم گرد و غبار  است که از مجموع وسعت بیابانی استان یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار تهیه طرح های جامع مقابله با بیابان‌زدایی انجام شده، که بسته کامل مدیریتی و اجرایی است.

وی گفت: پیش از دهه ۸۰ اجرای پروژه‌های بین المللی به دلیل کمبود آب و تغییر اقلیم رقم خورد که در خراسان جنوبی، به ویژه در مناطق زیرکوه به دلیل مهاجرت افغان‌ها و  تخریب گونه‌های جانوری، طرح ترسیب کربن با نگاه مشارکتی جوامع محلی و توانمندسازی این جوامع دنبال شد.

وی بیان کرد: پروژه بین المللی ترسیب کربن  استان به عنوان یکی از پروژه‌های شاخص  بین اللملی معرفی شده و بیش از ۱۷۰ کشور دنیا از این پروژه‌ها به عنوان الگوبرداری بازدید داشته‌اند و در سال ۲۰۱۷ به عنوان یکی از الگوهای برتر  در مرکز اسناد سازمان ملل ثبت شد.

وی با بیان اینکه۲۱ استان از  طرح ترسیب کربن استان خراسان جنوبی الگوبرداری کرده‌اند، اظهار کرد: از دو محل کارگروه مقابله با گردو غبار و صندوق توسعه ملی  سال گذشته، ۴۰ میلیارد تومان اعتبار داشته‌ایم که هزینه شده و ۳۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان هم از محل صندوق توسعه ملی برای اقدامات مدیریت بیابانی در تمامی شهرستان‌های استان متناسب با عرصه‌ها و کانون‌های فرسایش بادی انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی تصریح کرد: هم اکنون چهار پروژه شاخص در سطح بین المللی برای مقابله با بیابانزایی داریم و در سال ۹۶ پروژه ترسیب کربن جدید در نهبندان آغاز و هم اکنون در حال انجام است.

نصرآبادی اظهار کرد: علاوه بر هفت میلیارد و ۳۰۰ تومان برای اعتبارات بیابانزدایی، در فروردین امسال، ۱۰ میلیارد تومان افزایش اعتبار داشته‌ایم که مجموع اعتبارات تزریق شده به استان برای مقابله با بیابانزایی بیش از ۸۲ میلیارد تومان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال، ۴۵ هزار و ۷۵۰  هکتار انواع مختلف عملیات مقابله با بیابانزایی انجام داده‌ایم که شامل نهاکاری، مدیریت رواناب‌های سطحی، مارچ پاشی و نهال کاری بر روی عرصه مارچ پاشی شده، احداث بادشکن زنده و غیر زنده، مدیریت جنگل‌ها، چراگاه‌ها و غرق است.

نصرآبادی یادآور کرد: استان‌های خراسان جنوبی و کرمان، موفقیت‌های مهمی در سطح بین المللی برای مقابله با بیابانزایی داشته‌اند؛ لذا فردا دستاوردهای بیابانزدایی به صورت ویدئو کنفرانس به وزیر جهاد کشاورزی ارائه خواهد شد.

بانک کشاورزی همراه اول
نویسنده
احسان فوداجی
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید، فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شود
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *