اجتماعی ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - 4 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

آیا داروی “سووداک” می‌تواند با کرونا مقابله کند؟

واکسن

به گزارش نگاه خراسان جنوبی، مسعود ضیایی از بررسی استفاده از داروی ضد ویروس هپاتیت C (سووداک) برای کمک به درمان بیماران کووید ۱۹ خبر داد.

وی افزود: در کارآزمایی جدیدی که در برزیل، مصر، آفریقای جنوبی و ایران انجام شده، اثر داروهای sofosbuvir  و daclatasvir  در بهبود علائم ناشی از  کرونا مورد بررسی قرار گرفته است.

رییس بخش عفونی بیمارستان ولی عصر(عج) بیرجند با بیان اینکه از ترکیب این دو دارو برای درمان هپاتیت c استفاده می‌شود، تصریح کرد: میزان مرگ و میر در گروهی که ترکیب این دو دارو را مصرف کرده بودند پنج درصد در مقایسه با ۲۰ درصد گروه کنترل بود.

ضیایی ادامه داد: همچنین در ۹۴ درصد بیمارانی که این دو دارو را دریافت کردند، میزان تب کاهش یافته و تنفس بهبود پیدا کرده بود در مقایسه با ۷۰ درصد گروه کنترل.

وی بیان کرد: متخصصان عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در یک طرح پژوهشی جهت درمان بیماران کرونایی که با همکاری چندین دانشگاه بزرگ کشور و همچنین چندین کشور در سطح دنیا برگزار می‌شود، اقدام به بررسی تاثیر درمان دارویی سووداک( داروی ترکیبی ) کرده‌اند.

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: در این طرح قرار است هزار بیمار مبتلا به کرونا از ایران به تعداد مساوی از داروی سووداک و دارونما استفاده کنند و اثرات درمانی این دارو در بهبود مبتلایان به کرونا مقایسه خواهد شد.

ضیایی با بیان اینکه این طرح همزمان در کشورهای دیگر نیز انجام می‌شود، افزود: این دارو به صورت روتین برای بیماران کرونا استفاده و در مورد مصرف آن در روند درمان تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در مورد بیماری کرونا زمان مراجعه به پزشک اهمیت فراوانی دارد، اظهار کرد: گاهی ترس از بیمارستان باعث می‌شود سیر درمان بیماری به درستی انجام نشده و حتی جوانانی در اثر این بیماری فوت کنند.

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: زمان مراجعه مهم بوده و از آن مهم‌تر سعی کردن برای مبتلا نشدن است چرا که روند درمان این بیماری مشخص نیست و علی رغم وجود داروهای موجود ممکن است فرد فوت کند.

ضیایی ادامه داد: مردم درصورت مشاهده علائم، به پزشک مراجعه کنند چراکه درمان زودتر صورت می‌گیرد و احتمال اینکه بیماری پیشرفت نکند بیشتر است.

وی یادآور شد: از روز ششم تا دهم اوج بیماری و روزهای پیشرفت بیماری است که در صورت مراجعه به موقع فرد، روند درمان به خوبی طی خواهد شد.

بانک کشاورزی همراه اول
نویسنده
احسان فوداجی
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید، فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شود
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *