وقوع تصادفات منجر به مرگ بسیار در بولوار پیامبر اعظم (ص) مرکز خراسانجنوبی سبب شده تا از این بولواربه عنوان بولوار حادثه ساز یاد شود و آخرین خبر هم به شب گذشته برمیگردد که براثر برخورد یک دستگاه سواری لیفان با پل پیامبراعظم، راننده فوت کرد.
به گزارش خبرگزاری نگاه خراسان جنوبی، به نقل از خبرگزاری فارس؛ در این بولوار آن هم به واسطه سرعت بالا نسخه مرگ بسیاری از افراد به ویژه جوان ها پیچیده شده است و با این که تدابیر مقابله ای و بازدارنده بسیاری هم از سوی متولیان امر به ویژه دادستان مرکز خراسان جنوبی تعیین شده اما باز هم شاهد تصادفات مرگبار بسیاری در این بولوار یا به اصطلاح بیرجندی ها کمربندی پیامبر اعظم (ص) هستیم.
آخرین خبر هم به شب گذشته برمی گردد و این که براثر برخورد یک دستگاه سواری لیفان با پل پیامبراعظم، راننده فوت و سرنشین نیز به شدت مصدوم شد.
علت این تصادف پلیس خراسان جنوبی توانایی نداشتن راننده در کنترل وسیله نقلیه ناشی از سرعت بالا اعلام کرد و جالب این که راننده ۱۸ساله و گواهینامه هم نداشته است.
نیمی از فوت ها مربوط به بولوار پیامبر اعظم (ص)
آن طور که حجت الاسلام علی نسائی زهان، دادستان مرکز خراسان جنوبی چندی پیش در گفت وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: تصادفات درون شهری در مرکز استان کاهشی است به طوری که سال گذشته ۱۶ نفر فوتی بر اثر تصادفات درون شهری در استان داشته ایم و امسال این تعداد به ۹ نفر فوتی کاهش یافته که با ابراز تاسف ۳ نفر مربوط به بولوار پیامبر اعظم بیرجند است.
به گفته نسائی زهان اولین کاری که در زمینه کاهش تصادفات درون شهری به ویژه در بولوار پیامبر اعظم مفید فایده است، عمل به قانون توسط مردم است.
وی با اشاره به ایکه پلیس راهنمایی و رانندگی در این بولوار تابلو نصب کرده و حداکثر سرعت را ۶۰ کیلومتر عنوان کرد و گفت: اگر مردم با این سرعت مطمئنه رانندگی کنند بدون شک شاهد تصادفات ناگوار در این بولوار نخواهیم بود و باید این موضوع در بین مردم فرهنگ سازی شود و به قانون عمل کنند.
دادستان بیرجند با بیان اینکه در راستای هوشمندسازی باید نصب دوربین های هوشمند در خیابان های درون شهری استان انجام شود و مسوولان نسبت به این امر تکلیف دارند، افزود: یکی از دستگاه هایی که در این زمینه تکلیف دارد شهرداری بیرجند است که متأسفانه عدم پرداخت حق و حقوق شهرداری توسط برخی از دستگاه های دولتی مانعی بر سر راه تأمین اعتبار و انجام این کار شده است.
نسائی زهان ادامه داد: استاندار و مسوولانی که در این راستای وظیفه مند هستند نیز باید پای کار بیایند.
اجرایی شدن مصوبات شواری ترافیک
وی با بیان اینکه نصب نرده، ایجاد گذرگاه ایمنی و اجرای به موقع مصوبات شورای ترافیک باید انجام گیرد، یادآور شد: آنچه که در حال حاضر از دست سیستم قضایی ساخته بوده و از امروز مهر اجرایی می خورد با توجه به اینکه در این بولوار سرعت ۶۰ کیلومتر اعلام شده این استکه هر وسیله نقلیه ای در این بلوار بالای ۸۰ کیلومتر براند ۵ روز وسیله نقلیه آنها توقیف می شود.
دادستان بیرجند ادامه داد: سیستم قضایی بعد هم سراغ مسوولانی خواهیم رفت که برای نصب دوربین و اجرای گذرگاه تلکیف دارند.
نسائی زهان با اشاره به اینکه هر چند این اقدامات موقت است و تا زمانی که دوربین های هوشمند راه اندازی شوند و زیرگذرگاه ها و پل ها زده شود باید همه تلاش کنیم تا شاهد این حوادث تلخ در مرکز استان نباشیم، بیان کرد: باید بپذیریم که قانون به نفع همه ملت بوده و همه باید به آن احترام بگذارند.
وی افزود: همچنین باید بپذیریم که منابع دولت غنی نیست تا کارها به سرعت انجام شود.
کاهش ۵۰ درصدی فوتی های تصادفات
وی با بیان اینکه مطالبه گری و انتقاد کردن به مسوولان کار ساده ای اس ولی به مرحله اجرایی رساندن کارها بسیار مشکل است، بیان کرد: فعالیت پلیس در استان قابل تحسین بوده به طوری که آمار تصادفات فوتی در شهر بیرجند ۵۰ درصد کاهش یافته که نشان از تدبیر در این زمینه بوده است.
خسارات و جراحات شدید تصادفات بولوار پیامبر اعظم
سرهنگ علیرضا عباسی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی نیز در این خصوص در گفت وگو با خبرنگار فارس اظهارداشت: متاسفانه شاهد آمارهای کثیری از تصادفات در بولوار پیامبر اعظم بیرجند هستیم که البته به نوعی شاید از نظر تعداد زیاد نیستند ولی از نظر خسارت و جراحات بسیار شدید هستند.
وی تصریح کرد: در بلوار پیامبر اعظم بیرجند از ابتدای سال تاکنون دو فقره تصادف منجر به فوت داشته ایم و بالغ بر ۶۰ فقره تصادف منجر به جرح وجود داشته که حدود ۸۰ نفر از همشهریان مجروح شده اند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی گفت: شدت جراحات این مجروحان بالا بوده و به همین میزان نیز تصادفات منجر به خسارت وجود داشته که تصادفات خسارتی بسیار کم بوده چون شدت تصادفات بالا بوده اکثر افراد مجروح و مصدوم شده و به بیمارستان منتقل می شوند که واقعاً نگران کننده است.
عباسی با بیان اینکه در مرکز استان در مجموع خوشبختانه تصادفات درون شهری منجر به فوت کاهش خوبی داشته است، یادآور شد: حدود ۵۰ درصد کاهش تصادفات منجر به فوت از ابتدای امسال تاکنون در مرکز استان در حوزه درون شهری بوده است.
نقاط حادثه خیز بیرجند
وی بیان داشت: تصادفات جرحی در کل ۱۴ درصد کاهش داشته ولی در عمل در نقاطی مانند بولوار پیامبراعظم، بلوار شهدای عبادی،بولوار پاسداران، خیابان طالقانی و کارگران از نقاط شاخصی است که بیشترین میزان تصادفات درون شهری در مرکز استان به آن اختصاص دارد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه فرهنگ سازی متولیان خاص خود را دارد، افزود: ۳۳ سازمان در امر ترافیک نقش دارند که باید پای کار باشند و بحث فرهنگ سازی اگر همپای پلیس انجام گیرد در کاهش دغدغه تصادفات موثر است.
عباسی منبع آموزش و فرهنگ سازی در خصوص رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی را حوزه درون شهری دانست و افزود: امیداست این فرهنگ سازی ها انجام شده و درخواست هایی که به شورای فرهنگ عمومی داده عملیاتی تا سرعت مردم کاهش یابد.
وی به فقر دوربین و هوشمندسازی در استان اشاره و اضافه کرد: در مرکز استان بالغ بر ۱۰ سال استکه دو دستگاه دوربین وجود دارد که در عمل کافی نیست.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی ادامه داد: البته سیستم های سروری به تازگی خریداری و در اختیار پلیس قرار گرفته و رایزنی می کنیم تعداد موجود را اخذ نماییم.
عباسی با بیان اینکه در حال حاضر از دوربین های دستی استفاده و کنترل ترافیک سرعت را خواهیم داشت و وسایل نقلیه متخلف ابتدا سیستمی توقیف خواهند شد و در صورت تکرار توقیف های فیزیکی را هم انجام خواهیم داد، گفت: در حال حاضر که عصر تکنولوژی بوده در تمام دنیا کنترل هوشمند صورت می گیرد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی با اشاره به بحث مرتفع سازی آیلندها اشاره داشت و گفت: هر روز به نوعی آیین نامه های خاصی را جلو می آوردند که مناسب نیست و الان روز به روز بحث سکونتگاه های جنوب بولوار در حال افزایش بوده و همچنین بلوار طبیعت زده شده و شاهد حضور افراد برای پیاده روی هستیم و این امر نگرانی ما را برای خطر در تصادفات بیشتر کرده است.
احداث زیرگذر یا پل هوایی
عباسی ادامه داد: بسیاری از عابران پیاده نمی توانند از این بولوار رد شوند که زیرگذر یا پل هوایی باید زده شود و یا حداقل آرام سازی انجام گیرد و در حال حاضر گذرگاه های برجسته عابر پیاده روی که خلاف میل باطنی ما بوده در اینجا انجام تا عبور ایمن افراد را در این قسمت داشته باشیم.
پایان پیام/