قاین ۰۹ دی ۱۴۰۲ - 11 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

تکمیل جاده بیرجند – قاین در ایستگاه پایانی

استان خراسان جنوبی با ۱۵۱ هزار کیلومتر مربع مساحت سومین استان پهناور ایران محسوب می‌شود و از نظر طول راه‌ها ششمین استان است که مسیر عبور زائران استان‌های شمالی و جنوبی کشور به سمت بارگاه مطهر رضوی به شمار می‌رود.

قرارگیری خراسان جنوبی در مسیر ۲ کریدور بین المللی شمال – جنوب و اتصال آن به بندر چابهار و بندرعباس باعث شده راه‌های استان به ویژه جاده بیرجند – قاین به لحاظ حمل و نقل بار و مسافر از جایگاه خاصی برخوردار باشند.

سال ۱۳۸۹ بود که دوبانده سازی و ارتقای ایمنی جاده بیرجند – قاین به طول ۱۰۲ کیلومتر به عنوان مسیر پرتردد آغاز شد و اکنون که حدود ۱۴ سال از عمر این پروژه می‌گذرد، ۱۲ کیلومتر دیگر باقی مانده است.

جاده‌ای که به عنوان یکی از مسیرهای بین شهری حادثه‌خیز شناخته می‌شود و تصادفات جرحی و فوتی زیادی به خود دیده است.

طی سال‌های گذشته در هر نقطه‌ای که دوبانده سازی و ایمن‌سازی شده تصادفات نیز کاهش یافته هرچند واژگونی خودرو در اثر سرعت زیاد یا خواب آلودگی راننده همچنان از عوامل سوانح رانندگی در راه‌های یکطرفه است.

جاده بیرجند – قاین از زمان آغاز در سال‌های متمادی وعده‌های زیادی از مسئولان کشوری و استانی به خود دیده و هر کدام زمانی را برای اتمام این پروژه اعلام کرده‌اند تا باند دوم این محور پرتردد به موقعیت امروز برسد.

بعد از گذشت چندین سال و افتتاح قطعه‌هایی از این محور با نگاه ویژه دولت سیزدهم به حوزه راه‌های خراسان جنوبی در ۲ سال گذشته شاهد به ثمر نشستن یکی از خواسته‌های دیرین مردم استان خواهیم بود.

شهرستان قاینات هفته گذشته مقصد دومین تور رسانه‌ای راهیان پیشرفت خراسان جنوبی بود و خبرنگاران استان از عملیات عمرانی جاده بیرجند – قاین بازدید کردند تا راوی پیشرفت این پروژه زیربنایی و حیاتی باشند.

فرماندار قاینات در این بازدید گفت: چهار کیلومتر از مسیر حادثه‌خیز جاده بیرجند – قاین در چند ماه گذشته زیر بار ترافیک رفت.

محمد محمدی، طول این جاده را ۱۰۲ کیلومتر اعلام کرد و افزود: ۱۲ کیلومتر از آرین شهر تا سه راهی روم باقی مانده و هنوز دوبانده نشده است.

تکمیل جاده بیرجند - قاین در ایستگاه پایانی

وی بیان کرد: با پیگیری‌های استاندار خراسان جنوبی هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به ۱۲ کیلومتر باقیمانده اختصاص یافته و اکنون پروژه فعال است.

فرماندار قاینات گفت: از ۱۲ کیلومتر باقیمانده عملیات زیرسازی در چهار کیلومتر انجام شده است و امیدواریم به زودی آسفالت شود.

وی اضافه کرد: از هشت کیلومتر باقیمانده نیز در ۶ کیلومتر باید عملیات خاکریزی و خاکبرداری انجام شود و همچنین در ۲ کیلومتر دیگر عملیات خاکریزی انجام شده است.

محمدی گفت: درخواست ما از مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی این است هرچه زودتر پیگیری لازم انجام شود تا با توجه به خطرپذیری این مسیر و حوادث زیادی که در جاده داریم سریعتر ۱۲ کیلومتر باقیمانده تکمیل شود و زیر بار ترافیک برود.

وی اظهار کرد: همانطور که می‌دانید جاده بیرجند – قاین مشهور به جاده مرگ بوده و سالیان سال است مردم با تصادفات فوتی و جرحی زیادی درگیر هستند که امیدواریم هرچه سریعتر کل مسیر دوبانده و جلوی بخشی از تصادفات گرفته شود.

سرپرست معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم گفت: پروژه بیرجند – قاین به طول ۱۰۲ کیلومتر قسمتی از محور چابهار – مشهد به طول هزار و ۷۷۱ کیلومتر است که دوبانده‌سازی این محور در استان ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

محمدرضا براهیمی با بیان اینکه برای ۱۲ کیلومتر باقیمانده این جاده ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است اظهار کرد: چون این پروژه دغدغه‌ استاندار و به گونه‌ای همه مسئولان و مردم است در سفرهای استانی اول و دوم رئیس جمهور به استان اعتباراتی برای آن مصوب شد.

وی بیان کرد: در صورت تخصیص اعتبار امیدواریم تا پایان امسال ۱۲ کیلومتر باقیمانده به مرحله خوبی برسد در غیر این صورت اگر تخصیص اعتبار در سال جاری نداشتیم یا شرایط آب و هوایی مطلوب نبود تا هفته دولت سال ۱۴۰۳ این محور ۱۰۰ درصد بازگشایی خواهد شد.

سرپرست معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: ۱۲ کیلومتر باقیمانده به سه قسمت تقسیم شده که در سه کیلومتر خاکبرداری و خاکریزی صورت گرفته همچنین در سه کیلومتر قیرپاشی انجام شده و آماده آسفالت است.

وی افزود: در ۶ کیلومتر دیگر انفجار به زودی انجام می‌شود و اکنون در حال خاکبرداری هستیم، در ۲ کیلومتر آخر مسیر نیز یک پل باید احداث شود و خاکبرداری و خاکریزی تکمیل شده است.

براهیمی عنوان کرد: از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب این پروژه تاکنون ۳۹۰ میلیارد ریال تخصیص یافته و قول مساعد تخصیص باقیمانده تا بهمن و اسفند داده شده است.

تکمیل جاده بیرجند - قاین در ایستگاه پایانی

وی گفت: مطالبات پیمانکار پروژه سال گذشته هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال بوده که در حال حاضر به ۷۰۰ میلیارد ریال کاهش یافته و تلاش ما اتمام پروژه تا پایان سال است.

سرپرست معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی به پروژه دوبانده‌سازی محورهای شهرستان قاینات اشاره کرد و گفت: محور آفریز – دوست آباد یکی از این پروژه‌هاست که ۵۰ کیلومتر آن باقیمانده و قطعه ۲۵ کیلومتری کالشور هم در دست اقدام است که امسال ۱۳ کیلومتر آن زیر بار ترافیک رفت و برای باقیمانده محور هم قرارداد منعقد شده است.

وی در مورد پروژه کمربندی قاین با بیان اینکه اعتبار آن از محل پروژه محور بیرجند، قاین، خضری است عنوان کرد: اولویت ما پروژه محور بیرجند – قاین بوده در عین حال با توجه به تصادفاتی که در این محور رخ می‌دهد، چهار کیلومتر پرترافیک از میدان طلای سرخ تا ورودی قاین تا دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

براهیمی درباره احداث پل کمربندی و ۹ کیلومتر باقیمانده ورودی قاین هم گفت: برای این عملیات عمرانی هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال برآورد اعتبار شده که اگر به مناقصه گذاشته شود هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز خواهد داشت.

وی همچنین به پروژه راه آهن بیرجند – قاین – یونسی اشاره کرد و گفت: پیمانکاران این پروژه در حوزه خراسان جنویی مشخص شده‌اند و تحویل زمین پروژه از بیرجند تا یونسی هم انجام شده و پیمانکاران در حال تجهیز کارگاه هستند.

این مقام مسئول تصریح کرد: تخصیص اعتبار پروژه به‌زودی محقق می‌شود و قراردادهای اعتباری ما در حوزه خراسان جنوبی ۱۳۰ هزار میلیارد ریال است.

اما رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان قاینات گفت: پروژه باند دوم محور بیرجند – قاین و پروژه کمربندی شهر قاین از مطالبات چندین ساله مردم این شهرستان است که امیدواریم به‌زودی محقق شود.

مهدی ایوبی با بیان اینکه در تامین قیر پروژه‌ها مشکلاتی وجود دارد افزود: رئیس جمهور قول اتمام پروژه محور قاین – بیرجند را تا پایان سال داده است که درخواست داریم استاندار خراسان جنویی و معاونت عمرانی استانداری با پیگیری به این وعده رئیس جمهور جامه عمل بپوشانند.

طول راه‌های استان خراسان جنوبی ۱۷ هزار و ۱۶۲ کیلومتر بوده که از این میزان ۸۵۰ کیلومتر باند دوم، ۸۸۲ کیلومتر راه اصلی، چهار هزار و ۷۱ کیلومتر راه فرعی، پنج هزار و ۹۰۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت، هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه آسفالت شوسه و چهار هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه آسفالت خاکی است.

در حال حاضر ۵۷۳ کیلومتر باند دوم در استان در دست ساخت است که برای سال ۱۴۰۲ اتمام ۱۰۰ کیلومتر باند دوم هدف‌گذاری شده است.

بانک صادرات بانک سپه بانک ملی
نویسنده
احسان فوداجی
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید، فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شود
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *