استان ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - 5 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

معادن نقطه ثقل زمینه‌های همکاری خراسان جنوبی و افغانستان

بیرجند- رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: نقطه ثقل زمینه‌های توسعه همکاری بین افغانستان و خراسان جنوبی، در حوزه معادن است.

به گزارش نگاه خراسان جنوبی، مجتبی فردوسی‌پور پیش از ظهر پنج‌شنبه در نشست هم‌اندیشی با خبرنگاران، با اشاره به خدمات دولت سیزدهم، بیان کرد: دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجه، سیاست همسایگی را دنبال می‌کند.

وی افزود: به دنبال این سیاست، دفاتر نمایندگی موجود در استان‌ها علاوه‌بر اینکه رفع و رجوع کارهای اتباع و پشتیبانی شرکت‌های منطقه‌ای در کشورهای همسایه را انجام می‌دهند، می‌توانند تعامل استان با مرکز را بی‌واسطه پیش ببرند.

فردوسی‌پور بیان کرد: خراسان جنوبی با مرکزیت بیرجند با ولایت فراه افغانستان همجوار بوده و در طول تاریخ با افغانستان ارتباط و مسائل مشترک فراوانی داشته‌ایم‌.

وی اظهار کرد: آب و استفاده از حوزه‌های آبخیزداری و کشت فراسرزمینی، حوزه‌هایی است که ایران می‌تواند در تعامل با افغانستان مورد استفاده و توجه قرار دهد.

بنا به گفته رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، نقطه ثقل زمینه‌های توسعه همکاری بین افغانستان و خراسان جنوبی، در حوزه معادن است.

وی با اشاره به ویژگی‌های شهید امیرعبداللهیان، گفت: این شهید خدمت، بین میدان و دیپلماسی تلفیق و هماهنگی خوبی برقرار کرد.

فردوسی‌پور، با بیان اینکه شهید حسین امیرعبدالهیان دیپلماتی دارای اخلاق حسنه و تزکیه نفس بود، افزود: فرماندهان جبهه مقاومت از ایشان به عنوان وزیر مقاومت نام می‌بردند.

وی، با اشاره به کتاب «صبح شام» به قلم شهید امیرعبداللهیان که به توصیه شهید سردار سلیمانی تدوین شده است، ادامه داد: یکی از ویژگی‌های ایشان در عرصه سیاست خارجی دفاع همه جانبه از مقاومت در تمام عرصه‌ها بود.

فردوسی‌پور با بیان اینکه منافع ملی برآمده از ارزش‌ها، اصول و آرمان‌ها در دولت سیزدهم مشخص شد، گفت: توافق پکن، امارات متحده عربی و حضور در تعاملات منطقه و راه‌گذرهای اقتصادی نتیجه سیاست همسایگی است.

بانک کشاورزی همراه اول
نویسنده
سید علی اسلامی
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید، فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شود
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *