استان ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - 1 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی مطرح کرد؛

رشد ۱۰۰ درصدی پروژه‌های فعال سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان جنوبی

بیرجند- مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی از رشد درصدی پروژه‌های فعال سرمایه‌گذاری خارجی در استان خبرداد و گفت: باید برنامه‌ریزی‌ها منطبق با داده‌های اقتصادی استان باشد.

سید علیرضا عبادی

به گزارش نگاه خراسان جنوبی، مرتضی ذاکریان ظهر یکشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه سرمایه‌گذاری خارجی به عنوان یکی از رویکردهای اصلی همواره مد نظر است، گفت: در طول مدت سه ساله اخیر پروژه‌های فعال سرمایه‌گذاری خارجی در استان ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه از ابتدای تاسیس استان تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد ۹ پروژه سرمایه‌گذاری خارجی در استان وجود داشته است، ادامه داد: همچنین طی سه ساله اخیر ۹ پروژه در این حوزه در استان داشته‌ایم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی بیان کرد: این پروژه‌ها جزو پروژه‌هایی هستند که به هیچ عنوان از منابع تسهیلاتی بانک‌ها استفاده نکرده و تمام آورده آن مربوط به سرمایه‌گذاران خارجی بوده است.

ذاکریان با بیان اینکه پروژه‌هایی که طی سه ساله اخیر در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی استان افتتاح شده جزو پروژه‌های با اهمیتی بوده که اشتغال بالایی داشته است، گفت: در ۱۸ پروژه سرمایه‌گذاری خارجی فعال در استان برای هزار و ۳۰۰ نفر به طور مستقیم و دو هزار و ۶۰۰ نفر به طور غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده است.

وی بیان کرد: در ۹ پروژه سرمایه‌گذاری خارجی که در سه ساله اخیر به بهره‌برداری رسیده هم برای ۸۵۵ نفر به طور مستقیم و برای دو هزار و ۳۴۰ نفر به طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است.

ذاکریان اظهار کرد: یکی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی فعال در استان مربوط به الیاف شیشه خضری بوده که در کمتر از یک سال به نتیجه رسید و در فاز اول برای ۲۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه تولیدات این کارخانه برای صنایع هایتک مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: این پروژه باعث شده تا از خام فروشی جلوگیری و حداکثر ارزش افزوده برای استان ایجاد شود و محصولات آن نیز صادرات محور است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی ادامه داد: بنا بر اعلام سرمایه گذار چینی اگر مشکلات زیرساختی از قبیل گاز و برق رفع شود تا تعداد ۲۰ سوله راه‌اندازی خواهد شد.

ذاکریان در خصوص روند تحقق تعهدات درآمدی استان، گفت: به لحاظ بضاعت درآمدی مردم، استان در جایگاه سی تا سی‌یکم کشور قرار دارد اما در گذشته به لحاظ وصول درآمدی استان در رتبه های ۲۰ تا ۲۱ کشور بوده است.

وی با بیان اینکه جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشورها می‌تواند زبان مشترکی بین جوامع ایجاد کند، افزود: همچنین می تواند علاوه بر موضوعات اقتصادی در سایر مباحث از قبیل حوزه های سیاسی و نظامی نیز تاثیرگذار باشد.

ذاکریان با اشاره به موضوع مولدسازی افزود: در سال ۱۴۰۱ تعهد درآمدی استان از محل مولدسازی دارایی های دولت در استان ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که با پیگیری‌های صورت گرفته و اقناع مرکز این رقم به ۱۶ میلیارد تومان در سال جاری رسیده است.

وی در زمینه تبصره ۱۸(پرداخت تسهیلات به فعالان اقتصادی) هم بیان کرد: میانگین پرداخت این تسهیلات در کشور ۶۲ درصد بوده که در استان این میزان ۱۶ درصد بیش از میانگین کشوری بوده است.

به گفته وی طی سال جاری ۸۵۲ میلیارد تومان در قالب تسهیلات تبصره ۱۸ در استان پرداخت شده است.

ذاکریان یکی از اتفاقات خوب دولت سیزدهم را راه‌اندازی درگاه ملی مجوزها عنوان کرد و گفت: این سامانه از شهریورماه ۱۴۰۱ آغاز به کار کرده و تاکنون ۷۷ هزار درخواست از سوی مردم استان در این سامانه ثبت شده است.

وی ادامه داد: در این سامانه مدارک مورد نیاز، زمان صدور مجوز و همچنین هزینه‌ها مشخص بوده و بنابراین در این راستا شفاف‌سازی لازم صورت گرفته است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی ادامه داد: ۹۰ درصد مجموع درخواست‌های ثبت شده در درگاه ملی مجوزها توسط مردم استان منجر به صدور مجوز شده است.

بانک کشاورزی همراه اول
نویسنده
رقیه رحمتی راد
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید، فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شود
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *