استان ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - 1 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

«آنغوزه» طلای پنهان خراسان جنوبی/ تیشه خشکسالی به ریشه ثروت استان

بیرجند- مدیرکل منابع طبیعی و گردشگری خراسان جنوبی آنغوزه را گیاهی ارزشمند در استان دانست و گفت: در سال جاری تمامی رویشگاه‌های این گیاه به دلیل کمبود بارندگی قرق است.

گیاه آنغوزه

به گزارش نگاه خراسان جنوبی؛ آنغوزه یکی از هدایای الهی بوده که در دل کویر سوزان سر از خاک بیرون آورده تا نسخه‌ای شفابخش برای بسیاری از آلام بشر باشد.

آنغوزه، گیاهی است که ریشه‌های آن به صورت افقی و به موازات سطح خاک قرار دارند و به‌دلیل گستردگی ریشه، در امر حفاظت خاک نقش مهمی را ایفا می‌کند.

با توجه به میزان بارندگی و سایر شرایط محیطی هر چند سال یکبار به بذردهی می رسد و بعد از بذر دهی بوته‌های آنغوزه برای همیشه خشک می‌شوند چون در گیاه بالغ تمامی شیره پرورده برای ساختن بذر به مصرف می‌رسد.

برداشت گیاه انغوزه فقط با داشتن مجوز بوده و برداشت غیر قانونی آن جرم محسوب می‌شود.

این گیاه در چند سال اولیه سن خود ساقه قابل روئیت ندارد و برگ‌های آن گسترده روی زمین است که در مراتع به نام «کماه و انگزاکماه» چوپانان می‌شناسند.

آنغوزه گونه‌ای ارزشمند در کویر

آنغوزه شیره گیاهی است که از تیغ زدن ریشه یا پایین ساقه و یا قطع ساقه گیاهان مولد آنغوزه از ناحیه یقه گیاه خارج و در تابستان برداشت و به دو صورت خشک شده و شیره در بازار عرضه می‌شود.

گیاه آنغوزه از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار بوده و هر کیلوگرم از این گیاه در بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس، هند، آفریقا جنوبی، آلمان و چین با قیمت بالا به فروش می‌رسد.

در حال حاضر علاوه بر درد صادرات فله‌ای این محصول، درد خشکسالی هم اضافه شده است که در همین راستا در سال جاری برداشت از عرصه‌ها به دلیل کاهش محصولات ممنوع شده تا سال دیگر با بارندگی مجدد وضعیت این گونه ارزشمند مشخص شود. اما در هر صورت نگاه ویژه مسئولان به این موضوع می‌تواند نقش اساسی در توسعه آن داشته باشد.

تیشه خشکسالی بر ریشه آنغوزه

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در این خصوص بیان کرد: مساحت رویشگاه‌های دارای طرح بهره‌برداری آنغوزه در سطح استان ۸۵ هزار هکتار است.

علیرضا نصرآبادی با بیان اینکه در سال جاری کلیه رویشگاه های آنغوزه به دلیل کمبود بارندگی قرق است، گفت: در سال‌های گذشته ۳۵ تا ۵۰ تن محصول از این سطح برداشت می‌شد.

نصرآبادی افزود: این گیاه یکی از محصولات مهم مراتع منطقه بوده که بهره‌برداری از آن فقط با اخذ مجوز و تعیین بهره بردار از سوی اداره منابع طبیعی امکان‌پذیر است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار کرد: رویشگاه های آنغوزه در استان شهرستان‌های طبس، بشرویه، فردوس، سرایان، قاین، خوسف و
نهبندان است.

وی با بیان اینکه آنغوزه جزو گونه‌های ارزشمند گیاهی خراسان جنوبی است، اظهار کرد: این گیاه در شرق کشور مانند کرمان، یزد، اصفهان و بخش‌هایی از خراسان رضوی نیز وجود دارد

بانک کشاورزی همراه اول
نویسنده
رقیه رحمتی راد
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید، فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شود
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *