استان ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - 1 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

مرز ماهیرود در مسیر توسعه/ رونق تجارت در دروازه طلایی خراسان جنوبی

بیرجند- مرز ماهیرود سربیشه به دنبال توجه مسئولان، از چند سال گذشته تاکنون پیشرفت‌های زیادی به خود دیده و بسترساز رونق تجارت در این نقطه مرزی شده است.

مرز ماهیرود

به گزارش نگاه خراسان جنوبی، خراسان جنوبی با داشتن بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان و در اختیار داشتن چهار معبر مرزی رسمی، دارای موقعیتی استراتژیک برای حمل‌ونقل کالا به آن‌سوی مرزها و تجارت فرامرزی است.

مرز ماهیرود سربیشه، به‌عنوان یکی از معابر حمل‌ونقل کالا، از چند سال گذشته تاکنون تغییرهای زیادی به خود دیده و علی‌رغم مشکلاتی مانند کرونا، تحریم‌ها و….، نقش بسزایی در رونق تجارت استان داشته که این امر بواسطه عملکرد مطلوب قطب‌های فعال در مرز ماهیرود شامل پایانه، بازارچه، گمرک و منطقه ویژه اقتصادی است.

مرزی که حدود ۱۰ سال گذشته شرایط نامطلوبی داشت، امروز رنگ عوض کرده و زندگی در لحظه لحظه ان جریان دارد.

تحول از همان ابتدا آغاز می‌شود. از جاده‌ای باریک و دو طرفه که رونق تجارت را به خوبی در رفت و آمد‌ها وصف می‌کند. مرزی که در یک دهه گذشته، جایی شبیه به بیابان بود، امروز تحولی عظیم به خود دیده است.

گویی مسئولان طی چند سال گذشته، برنامه‌ریزی بسیار مطلوبی داشته و برای همه چیز اعم از مجهز کردن مرز به دستگاه آتش‌نشانی، ایکس‌ری، سامان‌دهی کارگران، تأمین برخی امکانات رفاهی و آسفالت محوطه چاره‌اندیشی کرده و در میدان عمل پیاده‌سازی کرده‌اند.

نتیجه توجه مسئولان به رشد صادرات در منطقه ویژه اقتصادی، بازارچه، گمرک و پایانه شده و تداوم این نگاه، خبرهای خوشی برای تجار ایرانی و خارجی صادر می‌کند.

حضور صدها کامیون وتریلر در مرز که یکی امده ویکی می‌رود، نمادی بارز از توسعه تجارت در این نقطه مرزی است
کامیون‌های ایرانی با بار کاشی، سرامیک، کود شیمایایی، خوراک دام، شیشه، آهن آلات و سیمان وارد پایانه مرزی ماهیرود می‌شوند و در ان سوی میدان، کامیون‌های افغان هم منتظر بارگیری این کالاها وارسال ان به کشورشان هستند.

 

پای صحبت تجار

یکی از تجار ایرانی با ابراز خرسندی از شرایط حاکم در مرز، بیان کرد: خوشبختانه ماهانه دو تا سه برابر مواد پتروشیمی را برای تخلیه به مرز ماهیرود می‌آوریم.

وی ادامه داد: با توجه به تعامل ایجاد شده با کشور همسایه، ما در بسته‌بندی و کیفیت محصولات‌مان و همچنین در شناخت بازارهای افغانستان مشکلی نداریم.

یکی از تجار افغانستانی هم با بیان اینکه خوشبختانه در مرز ماهیرود هیچ مشکلی برای صادرات و واردات نیست، گفت: رونق صادرات در این مرز بسیاری از جوانان افغانستانی و ایرانی همجوار مرز را صاحب شغل کرده و کار و بار در این مرز در تمامی روز‌های هفته برقرار است.

یکی از کارگر‌های افغانستانی هم در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: حدود سه هزار کارگر افغانستانی و ایرانی در کنار هم مشغول فعالیت هستیم و هیچ مشکلی هم نداریم.

مرز ماهیرود

آنچه مسئولان می‌گویند

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در گفت و گو با نگاه خراسان جنوبی بیان کرد: منطقه ویژه اقتصادی از سال ۹۳ در بیرجند و از سال ۹۵ در سایت مرزی ماهیرود فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر همه امکانات از جمله آب، برق، گاز و اینترنت برای ورود سرمایه‌گذاران در مرز ماهیرود به همت دولت فراهم است.

زارعی با اشاره به رغبت تجار افغانی برای برقراری روابط تجاری با کشور از طریق مرز ماهیرود، بیان کرد: با وجود تحولاتی که در کشور افغانستان رقم خورد حتی یک روز هم مرز ماهیرود تعطیل نشد که این نشان از امنیت پایدار حاکم بر این سایت مرزی است.

 

رشد ۴۰۷ درصدی ترانزیت کالا در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با اشاره به روند صادرات و واردات در منطقه ویژه اقتصادی، گفت: ترانزیت کالا در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل ۴۰۷ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه تعداد ناوگان ورودی به سایت ورودی مرزی استان در این مدت ۹۹ درصد افزایش داشته است، افزود: مرز ماهیرود با توجه به فعالیت ۱۵ ساله، رتبه اول کشور در بین سه بازارچه مرزی فعال در زمینه صادرات به افغانستان را کسب کرده است.

زارعی افزود: تاکنون ۱۰۵ واحد در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و سایت مرزی منجر به عقد قرارداد شده و مجموعا ۴۸ واحد به بهره‌برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه روند ایجاد زیرساخت‌ها در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند مطلوب است، ادامه داد: حجم سرمایه‌گذاری در این زمینه براساس نرخ سال ۹۳ برای سایت بیرجند ۱۸ هزار میلیارد ریال و برای سایت مرزی ۴۸۰۰ میلیارد ریال بوده است.

مرز ماهیرود

ترانزیت ۱۱ هزار کامیون از کمرگ ماهیرود

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی هم در این خصوص، بیان کرد: در چهار ماهه سال جاری ۱۱ هزار ۱۸۴ دستگاه کامیون به ارزش ۴۶۲ میلیون و ۵۷۲ هزار و ۴۹۴ دلار از طریق گمرک ماهیرود به افغانستان ترانزیت شده است.

کوهگرد وزن کالاهای ترانزیت شده رل ۲۸۹ هزار و ۵۳۹ تن دانست و گفت: این کالاها شامل شکر، آرد، روغن خوراکی، کانتینر خالی مستعمل و کود شیمیایی است.

بنا به گفته وی این کالاها از کشور ترکیه، امارات متحده عربی، فدراسیون روسیه و اندونزی از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده است.

کوهگرد اظهار کرد: این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد کامیون ۷۱۰ درصد، از نظر ارزش ۷۷۰ درصد و از نظر وزن ۵۵۰ درصد افزایش داشته است.

 

رشد صادرات در مرز

مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی بیان کرد: کل کالاهای صادراتی خروجی از طریق گمرکات خراسان جنوبی از ابتدای امسال از نظر ارزشی ۲۶۳ میلیون و ۵۸۷ هزار و ۱۷۰ دلار بوده است.

وی ادامه داد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۶۵ درصد و از نظر وزن ۳۵ درصد افزایش داشته است.

کوهگرد با اشاره به صادرات قطعی از گمرکات بیرجند، ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه مرزی ماهیرود، گفت: از ابتدای امسال تعداد دو هزار و ۶۰۳ فقره اظهار‌نامه صادراتی به ارزش ۵۸ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۶۲۷ دلار به وزن بالغ بر ۴۲۱ هزار و ۲۵ تن تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۲۰ درصد و از نظر وزن ۱۰ درصد افزایش داشته است، افزود: عمده اقلام صادرات قطعی گمرک خراسان جنوبی از ابتدای سال شامل کاشی و سرامیک، سیمان صیفی جات، گازوئیل، قیر، هیدورکربن سبک، تخم مرغ، مصنوعات پلاستیکی، تایر سواری و ام دی اف بوده است.

 

مرز ماهیرود

سیر صعودی نمودار پیشرفت‌ها

کوهگرد در زمینه صادرات ماده ۱۶ (کالاهای اظهارشده در سایر گمرکات، خروجی از گمرک ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه‌های مرزی استان)، گفت: تعداد پروانه ارائه شده در این بخش پنج هزار و ۳۵۷ فقره به ارزش ۲۰۵ میلیون و ۲۷۶ هزار و ۵۴۳ دلار به وزن بیش از ۴۵۴ هزار ۲۵۸ تن بوده است‌

وی ادامه داد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۴۸ درصد، از نظر ارزش ۸۵ درصد از نظر وزن ۶۰ درصد افزایش داشته است

خوشبختانه سیر صعودی نمودار پیشرفت‌ها در نوار مرزی و اجرای پروژه‌های زیرساختی ریز و درشت نه تنها مرزنشینان را نسبت به آینده‌ای درخشان امیدوار کرده، بلکه روزهایی شیرین برای رونق تجاری و اقتصادی استان را نوید می‌دهد.

بانک کشاورزی همراه اول
نویسنده
رقیه رحمتی راد
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید، فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شود
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *