استان ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - 3 هفته پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
پای سرمایه‌گذاران خارجی در دیار کویری؛

چدن خوسف روی خط تولید/ روی خوش کارخانه به کارگران

بیرجند- کارخانه چدن خوسف با سرمایه‌گذاری خارجی و پشتوانه مسئولان داخلی روزهای خوشی را پشت سر می‌گذارد و روی خوشی به کارگران نشان داده است.

کارخانه چدن خوسف

به گزارش نگاه خراسان جنوبی، خراسان جنوبی مهد ظرفیت‌های معدنی، کشاورزی و گردشگری بوده که در بازه‌ای از زمان مغفول مانده بود.

هرچند در نگاه عام، مهر محرومیت بر پیشانی این دیار کویری حک شده اما باید گفت که خراسان جنوبی نه تنها محروم نیست بلکه استانی مستعد بوده که ظرفیت‌هایش را فرش پای گردشگران و سرمایه‌گذاران کرده است.

امروز این خطه به ظاهر محروم، هدف سرمایه‌گذارانی از کشورهای مختلف مانند چین، آفریقای جنوبی و افغانستان بوده که درس سرمایه‌داری را در لابه‌لای معادن و داشته‌های این استان مشق می‌کنند.

کارخانه چدن خوسف نمونه کوچکی از سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان جنوبی بوده که به پشتوانه و حمایت مسئولان استانی رنگ گرفته و رونق تولید و اشتغال را نوید می‌دهد.

ساخت کارخانه چدن کویر خاوران خوسف با حضور سرمایه‌گذاران چینی از سال ۹۳ آغاز شد و سال ۹۷ به فاز اول و تولید رسید و سپس با اضافه شدن سرمایه‌گذار بومی به مجموعه به کار خود ادامه داد.

 

راز موفقیت چدن خوسف

اگرچه کارخانه چدن خوسف نشیب‌های زیادی را تاکنون پشت سر گذاشته اما اکنون بر فراز موفقیت ایستاده و خبرهای خوشی پیرامون توسعه و پیشرفت صادر می‌کند‌.

تامین زیرساخت‌هایی چون آب، برق و اینترنت طی سه سال گذشته روزنه‌های امید را در دل کارگران و سرمایه‌گذاران پروژه گشوده و زمینه‌ همکاری‌های بیشتری با فعالان اقتصادی را فراهم کرده است.

شاید بتوان راز احیای مجدد کارخانه چدن بعد از دوران کرونا و موفقیت‌های کنونی‌اش را در همدلی و هم‌افزایی مسئولان و سرمایه‌گذاران دانست که با هدف توسعه خراسان جنوبی رقم خورده است.

در آخرین روزهای تابستانی راهی دیار گل‌های نرگس می‌شویم تا سرنوشت کارخانه چدن خوسف را به رشته تحریر درآوریم.

 

رشد دو برابری اشتغال در کارخانه

سید حسن جعفری، مدیر داخلی کارخانه چدن خوسف با اشاره به مواد اولیه کارخانه بیان کرد: مواد اولیه این کارخانه از سنگ آهن خواف، موادی مانند دولومیت از معادن خوسف و دیگر مواد هم از استان‌های همجوار تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در این واحد تولیدی ۳۵۰ نفر به صورت مستقیم و چهار هزار نفر غیر مستقیم مشغول به کار هستند، افزود: با تکمیل زنجیره تولید این خوشه فولادین طی ماه‌های آینده، میزان اشتغال به ۷۰۰ نفر می‌رسد.

بنا به گفته جعفری، محصولات تولیدی را به کشورهای چین، پاکستان، هند، ایتالیا و همچنین برای ریختگری در خود ایران صادرات داشته‌ایم.

وی گفت: با پوشش صنعتی کارخانه چدن خوسف معادن استان هم فعال شده‌اند و از خام فروشی محصولات معدنی به ویژه سنگ آهن جلوگیری شده است.

 

پای مشکلات در میدان تولید

مدیر داخلی کارخانه چدن خوسف با اشاره به زیرساخت‌های کارخانه، بیان کرد: مشکل زیرساخت آب وجود دارد اما با توجه به پیش‌بینی‌های انجام‌شده در زمینه انتقال آب پساب فاضلاب بیرجند، امیدواری بیشتر شده است.

وی همچنین با اشاره به کمبود برق واحد تولیدی، اظهار کرد: پست ۱۳۲ کیلو ولت این شهرک در حال راه‌اندازی بوده و انچه می‌تواند زمینه ورود به چرخه تولید شمش چدن به را فراهم کند، تامین زیرساخت برق است.

جعفری با بیان اینکه میزان سرمایه‌گذاری انجام‌شده در این پروژه با توجه به مجوز اخذ شده از سازمان خدمات سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلار است، گفت: ۲۷ میلیون دلار در بخش ریخته‌گری شمش چدن و همچنین ۷۵ میلیون دلار در بخش شمش فولاد داریم.

 

خبرهای خوش فرماندار خوسف

فرماندار شهرستان خوسف هم در این خصوص بیان کرد: در حوزه معادن مرتبط با خوشه صنعتی، معدن دولومیتی در حوزه آبگرم خوسف وجود دارد که تا شش ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

علی حسینی با بیان اینکه همچنین معدن سنگ آهنی در این شهرستان در حال اکتشاف است، اظهار کرد: این معدن جزو بزرگترین معادن آهن کشور به حساب می‌آید.

وی با اشاره به خشک‌سالی‌های چند ساله در خراسان جنوبی، گفت: باید از پساب فاضلاب بیرجند برای تامین آب صنایع بیرجند و خوسف استفاده شود.

حسینی با بیان اینکه در حوزه تامین زیرساخت‌ها به ویژه روشنایی شهرک صنعتی خوسف اقدامات ارزشمند انجام شده است، گفت: معتقدیم که با وجود پتانسیل‌ها با تامین زیرساخت سرمایه گذار حتماً تمایل به سرمایه گذاری خواهد داشت.

 

ظرفیت گمرک استان برای ورود ماشین آلات

مرتضی ذاکریان، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی هم در این خصوص بیان کرد: خام فروشی نه توجیهی دارد و نه هنری است بلکه هنر آن است از داشته‌های استان حداکثر ارزش افزوده را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری‌ها در حوزه تولید حداکثر ارزش افزوده را داشته باشد و سرمایه گذاران خارجی نیز به این سمت آمده‌اند، گفت: با توجه به قرار داد ۲۵ ساله ایران و چین این همکاری‌های دو کشور رشد و توسعه بیشتری داشته باشد و منافع بلند مدت هر دو کشور را تامین کند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی بیان کرد: با وارد چرخه تولیدشدن دیگر زنجیره‌های خوشه صنعتی فولاد که اکنون معطل زیرساخت برق است، اشتغال‌زایی دو برابری این واحد تولیدی در آینده‌ای نه‌چندان دور را شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه دیگر واحدی که در ادامه زنجیره خوشه فولادی در حال احداث است، واحد اکسیژن این شرکت تولیدی است، گفت: تولید سالانه آن پنج تا هفت هزار متر مکعب اکسیژن است.

بنا به گفته وی با این تولید علاوه بر تأمین نیاز این خوشه صنعتی، اکسیژن موردنیاز استان و واحدهای درمانی را نیز تأمین می‌کند.

ذاکریان بیان کرد: کارخانه داران و تولید کنندگان خراسان جنوبی می توانند برای وارد کردن ماشین آلات و..مورد نیاز از ظرفیت گمرک استان و گمرک بیرجند استفاده کنند که موجب صرفه جویی در وقت و هزینه آنان می شود.

 

بانک کشاورزی همراه اول
نویسنده
رقیه رحمتی راد
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید، فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شود
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *