استان ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - 5 روز پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
مدیر پایگاه آسبادهای خراسان جنوبی

بیشترین آسبادهای کشور به نام استان ثبت شد

مدیر پایگاه آسبادهای خراسان جنوبی گفت: با شناسایی ۲ آسباد جدید در قدمگاه نهبندان، تعداد آسباد های استان، به ۳۱۰مورد در هفت شهرستان رسیده و با ثبت این عدد، خراسان جنوبی بیشترین تعداد آسبادهای ایران را به خود اختصاص داده است.

به‌گزارش نگاه خراسان جنوبی؛ حسین شبانی مدیر پایگاه آسبادهای خراسان جنوبی افزود: این آسبادها در۴۰ نقطه شهرستان‌های نهبندان، درمیان، سربیشه، بیرجند، قاینات، سرایان و خوسف پراکنده است اما بیشترین تعداد در نهبندان و درمیان شناسایی شده است.
مدیر پایگاه آسبادهای خراسان جنوبی بیان کرد: تاکنون ۸۰ آسباد مرمت و بازسازی شده و نیازمند راه‌اندازی و تکمیل زنجیره تولید آرد است. تاکنون در شهرستان نهبندان ۲ آسباد و درمیان یک آسباد فعال شده است که در موعد بادهای ۱۲۰ روزه سیستان کار می‌کند.
شبانی بیان کرد: با توجه به مرمت انجام شده در نهبندان و درمیان ۶ محوطه نامزد ثبت جهانی شده‌اند و این آسبادها مورد بررسی و تایید مدیر پایگاه آسبادهای کشور قرار گرفته است.
او ادامه داد: علاوه بر این یک تیم هفت نفره در حال بررسی سایر آسبادهای استان هستند تا با شناسایی و ثبت شاخص‌هایی از جمله نوع معماری، سازه و نحوه فناوری به فهرست نامزدهای ثبت جهانی افزوده شوند.
شبانی هدف اصلی مرمت آسبادها را راه‌اندازی آن‌ها و تکمیل پرونده ثبت جهانی آسبادها ذکر کرد و گفت: با توجه به اهمیت ثبت جهانی آسبادهای ایران، با بررسی‌های جدید باستان‌شناسی تعداد آسبادها در شهرهای استان در حال افزایش است چون در بقیه شهرها و روستاها به صورت منفرد واقع شده‌اند.
مدیر پایگاه آسبادهای خراسان جنوبی ادامه داد: اکنون بیشترین تعداد آسبادها با ۱۱۰ مورد مربوط به شهرستان نهبندان و سپس ۱۰۴ آسباد در شهرستان درمیان است.
او گفت: تکمیل پرونده ثبت جهانی آسبادهای ایران فرادستگاهی بوده و مختص اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیست و نیاز به مشارکت و همکاری سایر دستگاه‌ها از جمله بنیاد مسکن، راه و شهرسازی و شهرداری‌هاست.
شبانی یادآور شد: پرونده آسبادهای ایران برای ثبت جهانی به یونسکو معرفی و پیش‌بینی شده یک تا ۲ سال آینده مورد ارزیابی قرار گیرد.
مدیر پایگاه آسبادهای خراسان جنوبی افزود: بیش از ۷۹ درصد آسبادهای ایران در خراسان جنوبی، حدود ۱۴ درصد سیستان و بلوچستان، حدود هفت درصد خراسان رضوی، در کرمان و یزد نیز هر کدام یک درصد پراکنده شده است.
شبانی، خراسان جنوبی را زادگاه و خاستگاه آسبادهای ایران معرفی کرد و گفت: از مجموع آسبادهای استان نیز ۲۱ درصد مربوط به نهبندان، ۱۹ درصد درمیان و مابقی در سایر شهرستان‌ها پراکنده است.

انتهای خبر/

بانک کشاورزی همراه اول
نویسنده
سید علی اسلامی
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید، فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شود
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *