استان ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - 1 روز پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تیغ خشکسالی بر گلوی خراسان جنوبی/ آبرسانی به ۴۵۳ روستای تشنه

بیرجند- به دنبال خشسکسالی‌های چند ساله در خراسان جنوبی و کمبود نزولات آسمانی، به ۴۵۳ روستا در استان طی ایام تابستان، به صورت سیار آبرسانی شده است.

خشکسالی

به گزارش نگاه خراسان جنوبی، قصه خشکسالی‌های خراسان جنوبی بر کسی پوشیده نیست. سریال خساست آسمان در این دیار کویری بیش از دو دهه است که اکران می‌شود و عواقب سوئی در نقاط مختلف بر جای گذاشته است.

گذشته از مرگ تدریجی قنوات و از بین رفتن منابع درآمد روستاییان، بی‌آبی سیلی از موج مهاجرت روستاها به راه انداخته و طی سالیان گذشته، حدود هزار و ۷۰۰ آبادی خالی از سکنه شده است.

اگرچه طی دو یا سه سال گذشته بارندگی‌های خوبی را در استان شاهد بودیم اما نتوانست مرهم زخم‌های ۲۰ ساله در این دیار کویری باشد. از سویی دیگر با توجه به ماهیت گرم و خشک خراسان جنوبی و عدم نفوذ پذیری آب در خاک، سیل‌های سرگردان یا به منازل روستاییان سرک کشیده و یا در کنار نبود طرح و برنامه‌ای مشخص برای مهار آب‌ها، از مرز به خاک افغانستان روانه شدند.

حالا نه تنها باید شاهد ماراتن ریزگردها زیر آسمان شرق باشیم، بلکه افزایش بیابان و کانون‌های فرسایش بادی تازیانه‌ای دیگر بر دشت‌های تشنه استان است.

از سویی دیگر طی ایام تابستان علاوه بر دغدغه قطعی آب در بسیاری از روستاها، به ۴۵۳ روستای تشنه در خراسان جنوبی با تانکرهای سیار آبرسانی شده که رفع این مشکلات نیازمند تسریع در اجرای طرح‌های انتقال آب به استان است.

مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان جنوبی در این خصوص بیان کرد: ۴۵۳ روستای خراسان جنوبی فاقد تاسیسات آب پایدار بوده که در نیمه نخست امسال تامین آب این روستا‌ها با تانکر‌های آبرسانی سیار انجام شده است.

دوستی با بیان اینکنه این تعداد روستا در تمامی شهرستان‌های استان واقع شده و نیازمند آبرسانی سیار در ایام تابستان است، گفت: در مجموع طی نیمه نخست امسال ۱۰ هزار و ۲۲۷ سرویس به حجم ۱۲۲ هزار و ۸۳۶ متر مکعب آب به روستا‌های نیازمند آب حمل و توزیع شده است.

وی بیان کرد: این عملیات توسط ۳۲ دستگاه تانکر آبرسان که به صورت مداوم خدمات آبرسانی را انجام می‌دهند همراه با یاری سایر دستگاه‌های اجرایی استان که در زمان پیک مصرف آب به دلیل ایام محرم به کمک این شرکت آمده اند انجام شده است.

 

انتهای خبر/

بانک کشاورزی همراه اول

منبع خبر: نگاه خراسان جنوبی

نویسنده
رقیه رحمتی راد
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید، فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شود
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *