استان ۰۳ آبان ۱۴۰۳ - 11 دقیقه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی پیش بینی کرد:

کاهش ۳۰ درصدی برداشت زرشک امسال

برداشت زرشک در خراسان جنوبی امسال به دلیل گرمای شدید و خاموشی چاه‌موتورها با کاهش ۳۰ درصدی مواجه خواهد شد. محمدحسین اکبری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، اعلام کرد که تولید زرشک تر از ۱۱۰ هزار تن در سال گذشته به ۸۰ هزار تن کاهش می‌یابد.

قیمت زرشک

به گزارش نگاه خراسان جنوبی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی پیش‌بینی کرد : به دلیل گرما و خاموشی چاه‌موتورها برداشت محصول زرشک امسال در استان ۳۰ درصد کاهش داشته باشد. در حالی که خراسان جنوبی قطب تولید زرشک بی دانه جهان و کشور به حساب می آید و بیشترین تولید کمی و کیفی زرشک در این استان انجام می شود اما رئیس سازمان جهاد کشاورزی با این پیش بینی توضیح داد: سالانه حدود ۱۱۰ هزار تن زرشک ‌تر در استان تولید می‌شود که به نظر می رسد تولید امسال به ۸۰ هزار تن کاهش یابد.

محمدحسین اکبری سطح زیرکشت زرشک خراسان جنوبی را  ۲۵هزار و ۹۷۳ هکتار بیان کرد و از افزایش این عرصه خبر داد: سطح زیرکشت زرشک در حال افزایش است طوری که سالانه هزار تا هزار و ۲۰۰ هکتار به این وسعت اضافه می‌شود. اکبری همچنین افزایش قیمت زرشک در سال اخیر در خراسان جنوبی را مطرح کرد و افزود: سال گذشته قیمت زرشک تر در استان ۲۵۰ هزار ریال بود که امسال به ۴۰۰ هزار ریال افزایش یافته است.

وی قیمت زرشک پفکی مطلوب را ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال برای هر کیلو عنوان و اضافه کرد: قیمت در ماه‌های اخیر افزایش دارد و امید است با افزایش قیمت، زرشکاران استان به دسترنج واقعی خود برسند.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۲۵ هزار و ۵۹۹ هکتار زرشک آبی و ۳۷۰ هکتار باغ زرشک دیم در خراسان جنوبی وجود دارد گفت: بیشترین سطح زیرکشت زرشک استان به ترتیب مربوط به شهرستان قاینات با هفت هزار و ۳۷۸ هکتار، بیرجند با ۶ هزار و ۵۲۷ هکتار و زیرکوه با پنج هزار و ۱۲۸ هکتار است.

اکبری مصوبه عملیات اجرایی مجتمع بارگاهی زرشک افین در سال قبل آغاز را بیان و تاکید کرد: امسال اعتباری برای اجرای طرح اختصاص می یابد تا فعالیت آن آغاز شود.با پیگیری‌های انجام شده محدودیت‌های واگذاری اراضی زمین این مجتمع هم برطرف شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به شیوع بیماری زنگ زرشک در باغ‌های زرشک استان گفت: شیوع این آفت هر سال خسارت بالایی به زرشکاران استان وارد می‌کند اما امسال جاری این بیماری مقداری کنترل شده‌است.

اکبری توضیح داد: سال گذشته سم پاشی خوبی به صورت رایگان در تمام کانون‌های این بیماری انجام شد . برای مهار بیماری باید مبارزه با این آفت به صورت همگانی باشد.

 

انتهای خبر/

بانک کشاورزی همراه اول
نویسنده
سید علی اسلامی
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید، فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شود
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *