حدود یک سال از منطقهای شدن پاسخگویی اپراتورهای ۱۱۸ در کشور میگذرد. این موضوع اگر چه که به نظر مسئولان مخابرات مشکلی ایجاد نمیکند، اما شهروندان چندان با این نظریه موافق نیستند.
به گزارش نگاه خراسان جنوبی؛ شماره ۱۱۸ را میگیرم و تلفن پزشک متخصص روماتولوژی در خیابان طالقانی را میخواهم صدای زنی که شماره را میدهد در گوشی میپیچد و پشت بندش، می گوید این دکتر در خیابان بهشتی است نه طالقانی. از لهجه اش مشخص است مشهدی است. در مورد این که خیابان را اشتباه گفته باشم شک میکنم، اما درست گفته ام مگر این که بیرجندی نباشم که آدرس را درست ندانم.
اینها گفتههای شهروندی است که از پاسخگویی تلفن ۱۱۸ بیرجند در مشهد تعجب کرده است. به جز این زن، شهروند دیگری هم تایید میکند که بعد از تماس با ۱۱۸ کاربر مخابرات از او در مورد آدرس پرسیده است و خود تسلط کاملی بر آدرس و تلفن مورد نظر نداشته است در حالی که باز هم با لهجه مشهدی صحبت میکرده و حتی از از وی پرسیده است از کجا زنگ میزند.
قبولی شهروند دیگری هم میگوید: شماره سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری را میخواستم با این که آدرس خیابان را دادم، اما اپراتور مخابرات، جزئیات دقیقتر و بیشتر خواست و با این که کوچه فرعی را هم گفتم شماره تلفنی چهار رقمی اعلام کرد. بعد از تماس، اپراتور گفت شماره مورد نظر وجود ندارد.
به نظر میرسد قصه تماس از بیرجند و پاسخ گویی از مشهد درست است و در برخی موارد شهروندان را به تلفن مورد نظرشان نمیرساند. چرا که مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی هم تایید میکند که پاسخگویی ۱۱۸ منطقه خراسان جنوبی، از شهریور سال گذشته در استان انجام نمیشود و بر اساس برنامه و سیاست شرکت مخابرات ایران، پاسخگوئی ۱۱۸ تمامی مناطق مخابراتی کشور به صورت متمرکز در سه منطقه انجام میشود.
میری در پاسخ به این که پاسخگویی تلفن ۱۱۸ از خارج استان، برای مخابرات مشهد یا همان منطقه درآمدزایی و اشتغال دارد جواب میدهد: تنها درآمد مخابرات از ۱۱۸، بابت ثبت مشاغل در هر منطقه است که در کشور، به هیچ عنوان هزینههای مخابرات از بابت پاسخگویی ۱۱۸ را پوشش نمیدهد و پاسخگویی ۱۱۸ برای مناطق پاسخگو، هیچ گونه درآمدی نداشته و هزینه آن در حسابهای منطقه منظور میشود.
وی درباره فرصتهای شغلی ایجاد شده و یا از دست رفته در خراسان جنوبی با زون بندی میگوید: پاسخگویی ۱۱۸ با استفاده از ظرفیت موجود و نیروهای مشغول بکار انجام میشود و فرصت جدید شغلی برای این مناطق ایجاد نشده است.
مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی ادامه میدهد: بر اساس سیاستهای مخابرات ایران، پاسخگویی ۱۱۸ به سمت مکانیزه شدن پیش میرود و ضمن پاسخگویی سیستمی، در حال حاضر اعلام شمارههای اضطراری، مهم و خدماتی شرکت مخابرات بدون نیاز به اتصال با اپراتور، اعلام میشود.
به نظر وی با متمرکز سازی پاسخگویی ۱۱۸ در سطح کشور هیچگونه خلل یا مشکلی در خصوص پاسخ به تماس گیرندگان ایجاد نشده است.
میری تاکید میکند: تغییر در روند ارائه خدمات در مناطق مخابراتی، در راستای برنامه و استراتژی شرکت مخابرات ایران و برابر دستورالعملهای ابلاغی انجام و پاسخگویی توسط نیروهای موجود انجام میشود و مناقصهای در این خصوص برگزار نشده است.
انتهای پیام/