استان ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 4 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

بحران آب در کمین خراسان جنوبی/لزوم مصرف صحیح آب

بیرجند- مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به بحران و تنش آبی در استان، گفت: از شهروندان خواستاریم مصرف صحیح آب را مورد توجه جدی قرار دهند.

به گزارش نگاه خراسان جنوبی؛ عباس سارانی در پیش از ظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به وضعیت بارندگی‌ها در خراسان جنوبی، بیان کرد: در سال جاری ۱۲۷ میلیمتر بارندگی در سطح استان ثبت شده که در مقایسه با سال گذشته ۵۴ درصد و در مقایسه با بلند مدت ۲۵ درصد رشد داشته است.

وی از وجود هشت سد مخزنی با ظرفیت ۷۵ میلیون متر مکعب آب در استان خبرداد و گفت: در بارندگی‌های اخیر ۲۱.۵ متر مکعب آب به سدها وارد شده است.

بنا به گفته مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی، در حال حاضر ۲۸ و نیم درصد ظرفیت سدهای استان پر هست.

وی با بیان اینکه به طور متوسط در دراز مدت ۲۶ سانتیمتر سالانه کاهش آب آبخوان‌ها داریم که در ۳۰ سال گذشته حدود ۴ میلیارد کمبود ذخیره آب داشته‌ایم، گفت: اگر تمهیداتی برای جبران این موضوع و مدیریت مصرف شکل نگیرد در آینده ای نه چندان دور دچار وضعیت بحرانی‌تری خواهیم بود.

۸۸ درصد مصرف آب در بخش کشاورزی است

سارانی بیان کرد: در حال حاضر ۹ درصد مصارف ما در بخش آب شرب و بیش از ۸۸ درصد مصرف آب در بخش کشاورزی است که در راستای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی طرح‌هایی در دست اجرا است.

وی با بیان اینکه طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی در دستور اجرا قرار دارد، افزود: ۱۵ پروژه در قالب اجرای طرح انجام می‌شود که مهم‌ترین گام و هدف آن مدیریت مصرف آب است.

وی بیان کرد: میزان مصرف آب در بخش کشاورزی باید ۳۴۷ میلیون متر مکعب برسد که در حال حاضر میزان مصرف در این بخش ۵۷۰ میلیون متر مکعب است.

سارانی تغییر الگوی کشت و استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری از دیگر پروژه‌های ذیل این طرح دانست و گفت: این پروژه در دو فاز تعریف شده که باید طی ۵ سال با هدف کاهش مصرف در بخش کشاورزی انجام شود.

انسداد ۸۰ حلقه چاه کشاورزی در استان

وی بیان کرد: ۱۸۰ حلقه چاه غیر مجاز در خراسان جنوبی وجود داشت که سال گذشته ۸۰ حلقه چاه مسدود شده و انسداد مابقی در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی ۹۸ درصد چاه‌های برقی آب کشاورزی به کنتور های هوشمند مجهز شده‌اند، اظهار کرد: منابع آبی را به لحاظ تجهیزات و مصارف تحت کنترل هستند.

وی با اشاره به پروژه‌های آبرسانی به بیرجند و طبس، بیان کرد: پروژه آبرسانی به بیرجند باید تا پایان سال ۱۴۰۳ و پروژه اضطراری طبس هم باید تا پایان سال به اتمام برسد.
وی با بیان اینکه در مجموع ۶۵۰ میلیارد تومان برای پروژه آبرسانی به بیرجند و ۵۰۰ میلیارد تومان برای پروژه آبرسانی طبس پیش‌بینی شده است، گفت: پیشرفت فیزیکی پروژه آبرسانی بیرجند ۳۷ درصد و پروژه آبرسانی به طبس ۳۱ درصد است.

آب ۱۴۰۴ به خراسان جنوبی می رسد

سارانی با اشاره به طرح انتقال دریای عمان به خراسان جنوبی، اظهار کرد: امید است این طرح تا پایان سال ۱۴۰۳ در سیستان و بلوچستان و تا پایان سال ۱۴۰۴ هم در خراسان جنوبی به اتمام برسد.

وی با اشاره به باروری ابرها در استان بیان کرد: در سال گذشته ۶ دستگاه از تهران اخذ شد و بنا به شرایط موجود، در ۷ عملیات بارورسازی را انجام دادیم.

سارانی با تاکید بر محدودیت منابع آبی در خراسان جنوبی، اظهار کرد: باید در رابطه با مسئله آب، حساسیت ویژه‌ای در بخش‌های مختلف اعم از مصرف وجود داشته باشد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی خواستار استفاده صحیح در بخش شرب و کشاورزی شد و گفت: با توجه به اقلیم خشک و نیمه‌خشک این استان، آب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است‌.

وی خواستار ارج نهادن به ارزش واقعی آب به لحاظ اقتصادی در بخش شرب و صنعت شد و افزود: اگر قیمت واقعی آب را نبینیم، در مصرف هم استفاده بهینه را نخواهیم داشت.

بانک کشاورزی همراه اول
نویسنده
سید علی اسلامی
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید، فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شود
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *