اجتماعی ۲۱ دی ۱۳۹۸ - 5 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

بازار کساد اما گران خرید و فروش مسکن در بیرجند/ از ارزانی خبری نیست

بیرجند

هرچند بازار مسکن راکد است ولی از ارزانی خبری نیست زیرا با افزایش قیمت مصالح ساختمانی تا عید قیمت‌ها همچنان باقی می‌ماند و مشاوران املاک هم معتقدند در این چند ماهه بازار خرید و فروش مسکن بسیار کمرنگ بود.

به گزارش پایگاه خبری نگاه خراسان جنوبی یکی از بازارهایی که اوایل سال همسو با التهابات بازار ارز با افزایش شدید قیمت‌ها و کاهش اقبال عمومی روبرو شد بازار مسکن است که بعدا حتی کاهش نرخ ارز هم نتوانست این موج قیمتها را بشکند و این موضوع تداوم رکود در این بازار را به همراه داشته است.

قیمت مسکن در چند ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود ۲۵ درصد افزایش داشت.

جهش قیمت مسکن باعث شد تا متقاضیان واقعی از خرید مسکن جا مانده و سفته‌بازان بالغ بر ۴۰ درصد از تقاضا را به خود اختصاص دهند. از همین رو در این مدت مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس در خصوص وضعیت آشفته قیمت‌ها هشدار داده و به نوعی با مردم و متقاضیان مسکن اظهار همدردی کردند.

برخی از مشاوران املاک در استان هم می‌گویند بیش از سه تا چهار ماه است که هیچ معامله‌ای نداشته‌اند و بازار در رکود کامل است.

آن‌ها علت این رکود حاکم بر بازار مسکن را عدم وجود نقدینگی و همچنین ترس از دست دادن سرمایه با سرمایه‌گذاری روی ملک و املاک وگرانی و عدم ثبات اقتصادی و تمایل اغلب مردم به سمت سرمایه‌گذاری در بورس را از دیگر دلایل رکود بازار مسکن دانستند.

اما شهروندان هم دل خوشی از بازار مسکن و بنگاه‌داران املاک ندارند یکی از شهروندان بیرجندی به خبرنگار ما می‌گوید: چند وقت دنبال یک آپارتمان ۶۰ متری است، اما با این وضعیت قیمت‌ها حتی نتوانسته برای رهن و اجاره واحدی پیدا کند. قیمت‌ها هیچ مبنای کارشناسی ندارد. این موضوع نشان می‌دهد هیچ نظارتی بر این بازار نیست.

خانم دلاکه با بیان اینکه طرح ملی مسکن هم نمی‌تواند مرهمی بر بی خانمانی مردم باشد گفت: آنچه مسئولان کشوری از طرح ملی مسکن می‌گویند انقدر اقساطش زیاد است که قشر ضعیف و همان متوسط جامعه هم نمی‌توانند از این شرایط خانه دار شوند.

خرید و فروش کم

یکی از مشاوران املاک گفت: بازار مسکن در رکود است و خرید و فروش کم است و در یک ماه اخیر فقط سه معامله در این بنگاه انجام شده است. وی با بیان این که در شرایط موجود هم قیمت ها نسبت به ماه های اخیر افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی دارد افزود: گرانی خانه و زمین در بیرجند ادامه دار است و این موضوع کسب و کار را بی رونق کرده است.

از ارزانی خبری نیست

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند در زمینه وضعیت بازار مسکن به خبرنگار ما می‌گوید: بازار راکد است اما از ارزانی خبری نیست و پیش‌بینی می‌کنیم با خبرهایی که از افزایش قیمت آهن‌آلات و سیمان به گوش می‌رسد بازار مسکن به همین صورت باقی بماند.

ثبات قیمت‌ها

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند معتقد است که بازار مسکن، نسبت به دو ماه قبل با افزایش قیمت مواجه است و شاهد رشد ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت در بیرجند هستیم که این گرانی بر اجاره خانه‌ها نیز اثر گذاشته است.

اربابی با بیان این که تا ۱۰ روز پیش، قیمت زمین در بیرجند افزایش داشت اما بعد از آن که مزایده زمین بنیاد برگزار نشد تا حدی از تب آن کم شد می افزاید: یک هفته است قیمت زمین در بیرجند ثابت و خرید و فروش زمین و مسکن در رکود است اما با وجود رکود، نسبت به ماه‌های قبل شاهد افزایش قیمت بوده‌ایم.

به گفته وی، بازار راکد است اما از ارزانی خبری نیست.

وی بیان داشت: زمانی که دارایی، مالیات املاک را افزایش داده است چه طور می‌توان از مردم انتظار داشت که قیمت ملک خود را در خرید و فروش و اجاره کاهش دهند؟ به عنوان مثال مالیات یک مغازه سال گذشته چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود که امسال افزایش قابل توجهی داشته است بنابراین نمی‌توان از مالک تقاضا کرد با قیمت پایین‌تری ملک را اجاره دهد یا به فروش برساند.

وی با گلایه از نبود توجه مسئولان استان به بخش مسکن ادامه داد :در بیرجند مشکل زمین و ساخت و ساز وجود ندارد اما به دلیل سنگ‌اندازی مسئولان در حوزه ساخت و ساز ۲۰ نفر از سرمایه گذاران ساخت و ساز به مشهد رفته و در زمین‌های اطراف آنجا سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

وی سختگیری‌ها در زمینه جریمه و خلافی‌ها را مهم‌ترین عامل مشکلات پیش روی سرمایه‌گذاران ساخت و ساز در استان عنوان کرده و می‌گوید: این‌گونه سنگ اندازی‌ها برای استان فاجعه است.

وی در مورد فعالیت بنگاه‌ها در سایت‌های فروش مسکن بیان می‌کند: با اصل فعالیت مخالفیم اما زمانی که افراد شخصی در سایت‌ها فعال هستند مشاوران املاک هم قانونی می‌توانند فعالیت کنند و این نظارت برعهده دولتمردان هست تا فعالیت را ممنوع کنند.

وی با اشاره به جمعیت استان و شهرستان و موقعیت جغرافیایی قیمت مسکن را بیشتر از نرخ کشوری و به نوعی شگفت انگیز مطرح و تاکید می‌کند: هیچ اهرم، قانون، منبع و ملاک تعیین‌کننده‌ای برای قیمت‌گذاری و خرید و فروش حتی در کشور وجود ندارد و این خود سبب افزایش قیمت می‌شود.

بانک کشاورزی همراه اول
نویسنده
احسان فوداجی
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید، فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شود
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *