استان ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - 4 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

چالش ترافیک در بیرجند/ ورودی مهرشهر در غبار بی‌مهری مسئولان

بیرجند- متأسفانه در چند سال اخیر روز به روز شاهد افزایش شدید ترافیک در بیرجند به ویژه ورودی مهرشهر هستیم که امروز به یک چالش بزرگ شهری تبدیل شده است.

 

به گزارش نگاه خراسان جنوبی؛ امروزه استاندارد‌سازی مناطق مختلف شهری اعم از خیابان‌ها نکته قابل توجهی است که باید مورد توجه پیمانکاران باشد. گلایه‌های شهروندان در برخی از نقاط بیرجند مانند خیابان کاگران، طالقانی، ورودی مهرشهر و … نشان از این دارد که رعایت کیفیت‌ها در ساخت و سازهای گذشته مورد توجه نبوده است.

در حال حاضر عرض کم برخی خیابان باعث افزایش ترددها و ایجاد موج گلایه‌مندی شده است. همچنین اتصال کوچه‌های فرعی به خیابان اصلی که مانند انشعابات کوچکی به هم متصل شده‌اند، سیلی برزگی از نارضایتی‌ها را به راه انداخته چراکه خود بستری برای ظهور مشکلات متعدد است.

شهروندان در صحبت‌های خود از تصادفاتی گلایه می‌کنند که به کرار جان شهروندان را در نقاط کور شهر می‌گیرد و بر روح و روان شهر چنگ می‌اندازد. این در حالی است که اهمیت و ضرورت این گفته‌ها، در لابه لای محورهای جلسات مسئولان گم شده و نیازمند توجه و بررسی است.

حجم بالای ترافیک در نقاطی مانند ورودی مهرشهر، خیابان‌های طالقانی، رجایی و کارگران در حالی است که احداث اماکن مختلف ترافیک‌ساز اعم از مراکز خدماتی و حتی پمپ بنزین و دوشنبه بازار در حاشیه برخی از این نقاط، بر کلاف پرپیچ مشکلات پیش‌رو گره کور می‌کند.

گره‌های ترافیکی در بیرجند

یکی از شهروندان بیرجندی در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به وضعیت ترافیکی بیرجند بیان کرد: متاسفانه برخی از خیابان‌های بیرجند مانند طالقانی از استاندارهای کافی برخوردار نیست.

رضا احمدی با بیان اینکه ترافیک این خیابان در ساعات اولیه صبح و غروب خیلی زیاد است، افزود: همچنین خیابان‌های دولت، کارگران و رجایی از حجم ترافیکی بالایی برخوردار بوده و نیازمند طرح و برنامه است.

وی با بیان اینکه علی رغم اینکه مهرشهر ۳۰ هزار نفر جمعیت دارد تنها دارای یک ورودی است، افزود: شهرداری از سال ۹۱ تاکنون که مهرشهر به شهر بیرجند الحاق شده، هیچ طرح کلانی در راستای تردد انجام نداده است.

احمدی با بیان اینکه یک ورودی از سمت ولیعصر مهرشهر و یا انتهای خیابان کارگران باید به این منطقه وصل شود، ادامه داد: در طرحی قرار بود از پلیس راه به ورودی مهرشهر فلکه‌ای احداث و حجم ترافیک کاسته شود که اجرایی نشده است.

دردسرهای ورودی یه شهرک

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی هم با بیان اینکه بارها در خیابان طالقانی بیرجند به دلیل حجم بالای ترافیک شاهد تصادفاتی بوده‌ام، گفت: قطعا در آینده با احداث پروژه تجاری_ اداری هلال، ترافیک زیادتر می‌شود.

محمد دوستی که به گفته خودش راننده تاکسی است، افزود: چهار راه انقلاب و خیابان انقلاب هم از خیابان‌های پرتردد شهر بوده که کاهش مسائل ترافیکی نیازمند انتقال صنوف آلاینده حاشیه خیابان به خارج شهر است.

وی با بیان اینکه همچنین مهرشهر به عنوان نقطه‌ای پر جمعیت از بیرجند بوده که دارای یک معبر ورودی و خروجی است، گفت: علی‌رغم جمعیت بالای مهرشهر، حتی یک چراغ راهنمایی و رانندگی در قسمت ورودی و فلکه وجود ندارد.

دوستی ادامه داد: علی رغم اینکه مشکل موجود با احداث یک زیرگذر رفع می‌شود، بی‌توجهی متولیان باعث بروز تصادفاتی در این نقطه شده که باید مورد توجه قرار گیرد.

رفع گره‌های ترافیکی نیازمند چاره‌اندیشی مسئولان

یکی دیگر از شهروندان هم خواستار توجه ویژه به مسائل ترافیکی بیرجند شد و گفت: باید برای خیابان‌هایی مانند طالقانی، عدل و بسیاری از خیابان‌های اصلی شهر چاره‌اندیشی شود.

حسین قربانی با اشاره به افزایش برخورد خودرو‌ها با عابرین پیاده، گفت: از هم‌وطنان خواستاریم با توجه به  شلوغی خیابان‌ها، از پل عابر پیاده استفاده کنند‌.

وی با اشاره به ورودی مهرشهر، بیان کرد: تردد از بلوار مسافر تا فلکه بعد از کمربندی در شرایط عادی سه دقیقه زمان می‌برد که در برخی ساعات به دلیل اوج ترافیک به نیم ساعت هم می‌رسد.

بنا به گفته وی، احداث اماکن مختلف ترافیک‌ساز از جمله پمپ بنزین، مرکز تعویض پلاک، دوشنبه بازار و فعالیت دست‌فروشان و وانت‌بارها در مسیر، بر حجم ترافیک می‌افزاید.

ایجاد دسترسی دوم در مسیر مهرشهر  اولویت پلیس راهور

سرهنگ خسروی، معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی هم در این خصوص بیان کرد: دسترسی دوم به محدوده مهرشهر، سال هاست که  اولویت پلیس راهور بوده که در بسیاری از جلسات مطرح شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر جمعیت ثابت و ترددهای ثابتی که در این محدوده وجود دارد، در محدوده بلوار مسافر کاربری‌های زیادی وجود دارد که خواسته یا ناخواسته تولید سفر می‌کند و این امر باعث گره‌های ترافیکی در تنها ورودی مهرشهر شده است.

سرهنگ خسروی دسترسی دوم را پیشنهاد داده‌ایم که تصویب شده است، گفت: این دغدغه را هم از طریق رسانه‌ها و هم به صورت مکتوب اعلام کرده‌ایم که اولویت ما دسترسی دوم مسیر مهرشهر است.

تهیه طرح مطالعاتی احداث مسیر دوم

حدیدی‌نژاد، معاون حمل و نقل، ترافیک و عمرانی شهرداری بیرجند هم در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به مشکلات مهرشهر، بیان کرد: مهرشهر دارای یک ورودی است که با توجه به کاربری‌های موجود در بلوار مسافر، بر حجم ترافیک افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: احداث ورودی دوم نیازمند تعامل و پای کارآمدن ادارات مرتبط است چراکه برخی از این مسیر خارج از محدوده شهری شهرداری بوده و شهرداری باید نسبت به اخذ مجوز از نهادهای مرتبط اقدام کند که زمان‌بر است.

حدیدی‌نژاد اظهار کرد: شهرداری از یک سال گذشته نسبت به تهیه طرح مطالعاتی اقدام کرده که به محض آماده شدن فاز اول توسط مشاور، به کمیته فنی ترافیک ذیل شورای ترافیک ارسال می‌شود تا برای مباحث اجرایی آغاز به کار شود.

معاون حمل و نقل، ترافیک و عمرانی شهرداری بیرجند بیان کرد: پس از تصویب طرح مطالعاتی باید اراضی و کاربری‌هایی که خارج از محدوده شهرداری وجود دارد، با همکاری ادارات نسبت به اجرا شدن آن اقدام شود.

آن روی دیگر سکه در چالش ترافیک بیرجند

برای تغییر شرایط ترافیکی بیرجند، مدیریت شهری طی چند سال گذشته طرح‌های مختلفی را تعریف کرده که برخی از آنها اجرایی شده و برخی دیگر در انتظار عملیاتی شدن هستند.

حسنی صفت، رئیس وقت شورای شهر بیرجند در اردیبهشت ۱۴۰۲ در یک نشست خبری گفت: طرح جامع ترافیک شهر بیرجند در حال بازنگری است و در صورت تصویب نهایی، طی ۱۵ سال اجرا می‌شود.

بنا به گفته وی، اصلاح و تعریض معابر، ایجاد معابر جدید و اجرای خط بی. آر. تی از دانشگاه بیرجند تا میدان شهدای عبادی و مهرشهر مهمترین بخش‌های این طرح جامع است و برای اجرای این طرح ابتدا باید مسیرها مشخص و بازگشایی شود تا بتوان براساس طرح جامع ترافیک پروژه‌ها را اجرا کرد.

استانداری خراسان جنوبی هم در اواخر سال ۱۴۰۰ در یکی از جلسات شورای ترافیک استان رفع مشکلات ترافیکی مرکز استان را نیازمند احداث تقاطع غیرهمسطح دانسته و در تیر ماه سال ۱۴۰۱ نیز در یکی از همین جلسات از احداث اولین تقاطع غیر همسطح در بیرجند خبر می‌دهد و در نهایت عباس‌زاده مهرماه ۱۴۰۲ در جلسه شورای هماهنگی ترافیک استان بیان داشت: در شورای راهبری تصادفات استان اجرای تقاطع غیر همسطح در سه مکان ورودی مهرشهر، تقاطع بلوارهای پاسداران و شهید صیاد شیرازی و نیز چهارراه غفاری بیرجند پیشنهاد شد که اولویت بندی در این زمینه برعهده شهرداری و شورای اسلامی شهر بیرجند قرار گرفت.

این صحبت‌ها به این معناست که پس از سال‌ها بالاخره یکی از مطالبه‌های مهم شهروندان بیرجندی به سرانجام خواهد رسید اما باید بپذیریم گره ترافیکی در معابر و خیابان‌های مرکز استان که به واسطه توسعه شهری و مهاجرپذیری روز به روز به تعداد خودروهایش اضافه می‌شود، دور از انتظار نیست.

بانک صادرات بانک سپه بانک ملی

منبع خبر: نگاه خراسان جنوبی

نویسنده
مهدیه رضایی گل
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید، فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شود
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *