دانش و فناوری ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - 1 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0
تحقیقات گسترده و بازبینی‌های جامع نشان می‌دهد

هیچ ارتباطی بین تلفن‌های همراه و سرطان پیدا نشده

نظریه‌ای که می‌گوید نگه‌داشتن یک دستگاه ساطع‌کننده تابش به گوش شما برای ساعت‌ها می‌تواند باعث سرطان شود، قطعاً به نظر درست می‌رسد، اما دهه‌ها مطالعه هیچ ارتباطی پیدا نکرده است.

ارتباط بین تلفن همراه و سرطان

نگاه خراسان جنوبی، یکی از موضوعات داغی که پس از همه گیر شدن استفاده از تلفن‌های همراه مطرح شده، این است که آیا تلفن‌های همراه باعث سرطان می‌شوند یا خیر.

 نتایج یک بررسی جدید

یک بررسی جامع که در نشریه Environment International منتشر شده، نشان می‌دهد که تلفن‌های همراه به سرطان‌های مرتبط با سر انسان منجر نمی‌شوند. این مطالعه بر اساس ۶۳ تحقیق انجام شده بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۲۲ است که به بررسی ارتباط بین میدان‌های الکترومغناطیسی فرکانس رادیویی (RF-EMF) و سرطان‌های متداول سر پرداخته است.

انواع سرطان‌های بررسی شده

این سرطان‌ها شامل سرطان‌هایی است که در مغز و غشاهای محافظ آن، غده هیپوفیز، غدد بزاقی، و همچنین تومورهای مغزی و لوسمی‌ها یافت می‌شود. این بررسی که توسط یک تیم بین‌المللی از پزشکان و محققان پزشکی انجام شده و توسط سازمان جهانی بهداشت هدایت و بخشی از آن تأمین مالی شده است، نشان داد که قرار گرفتن در معرض RF-EMF از تلفن‌های همراه به افزایش ریسک بسیاری از انواع سرطان‌ها و تومورها منجر نمی‌شود و همچنین به تومورهای مغزی کودکان یا لوسمی کودکان مرتبط نبود.

مطالعات موجود در این تحلیل متنوع بودند، در ۲۲ کشور انجام شده و RF-EMF را از منابع مختلف بررسی کردند. این منابع شامل تابش نزدیک به سر یک فرد (مانند نگه‌داشتن یک تلفن همراه)، از فاصله‌ای دورتر (مانند دکل تلفن همراه) و از هر دو (مانند افرادی که در معرض تابش از طریق گیرنده دستی یا دستگاه‌های محیط کار بودند) می‌شدند. آن‌ها همچنین طول زمان قرارگیری افراد در معرض تابش را بررسی کردند.

نتایج کلیدی

این مطالعه نشان داد که:
– قرار گرفتن در معرض RF-EMF از تلفن‌های همراه به افزایش ریسک سرطان‌ها منجر نمی‌شود.
– هیچ ارتباطی بین تابش و افزایش خطر سرطان شناسایی نشد، حتی برای افرادی که تمام روز در نزدیکی تلفن‌های خود بودند.
– تنها استثنا برای گلیوم، نوعی تومور مغزی، بود که در آن خطر به طور قابل توجهی افزایش نیافت.

باورهای نادرست

ایده اینکه تلفن‌های همراه باعث سرطان می‌شوند، یکی از باورهای رایج است. این باور به دلیل نگه‌داشتن یک گیرنده تابش در کنار سر به مدت طولانی، به نظر منطقی می‌رسد. اما داده‌ها اغلب گیج‌کننده هستند.

برخی از مطالعات درباره افزایش نرخ سرطان‌های سر به طور وحشتناکی از مسیر خارج شده‌اند و توسط نظریه‌پردازان توطئه، افراد با نیت بد، و کسانی که به سادگی به اطلاعات نادرست اعتماد دارند، مورد سو استفاده قرار گرفته‌اند. این نظریه به قدری شایع شده که نیویورک تایمز و واشنگتن پست هر دو مقاله‌ای با تیتر “آیا تلفن‌های همراه باعث سرطان مغز می‌شوند؟” منتشر کردند که ۱۳ سال فاصله داشتند.

نظرات متخصصان

انجمن سرطان آمریکا در وب‌سایت خود می‌گوید که مطالعات در این زمینه نتایج متناقضی داشته‌اند. برخی از این مطالعات به طور نادرست توسط نظریه‌پردازان توطئه و افراد نادرست اطلاعات، تفسیر شده‌اند.

در سال ۲۰۱۱، آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) امواج الکترومغناطیسی فرکانس رادیویی (RF-EMF) را به‌عنوان “احتمالاً سرطان‌زا برای انسان” طبقه‌بندی کرد، اما این تصمیم “تا حد زیادی بر اساس شواهد محدودی از مطالعات مشاهده‌ای انسانی بود”، به گفته کن کاریپیدیس، معاون مدیر ارزیابی تأثیرات سلامت در سازمان حفاظت از تابش و ایمنی هسته‌ای استرالیا، که این مطالعه را هدایت کرده است.

او افزود: “این مرور سیستماتیک از مطالعات مشاهده‌ای انسانی بر اساس یک مجموعه داده بسیار بزرگ‌تر نسبت به آنچه که توسط IARC بررسی شده بود استوار است، که شامل مطالعات جدیدتر و جامع‌تری نیز می‌شود. بنابراین ما می‌توانیم با اطمینان بیشتری به این نتیجه برسیم که قرار گرفتن در معرض امواج رادیویی ناشی از فناوری‌های بی‌سیم برای سلامت انسان خطری ایجاد نمی‌کند.

 نتیجه نهایی

حالا می‌توانید با اطمینان بگویید تا حدی که علم چیزی را ثابت می‌کند، تابش تلفن‌های همراه موجب تومور مغزی نمی‌شود.

بانک کشاورزی همراه اول
نویسنده
سید علی اسلامی
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید، فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شود
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *