استان ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - 2 هفته پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
3
پیدایش رنگین‌کمان تولید پس از باران مشکلات؛

رویای دوباره ایستادن جهادگر کویر تعبیر شد/ حیات مجدد “پارس بتن خوسف”

بیرجند- همت محمد یوسفی، فعال اقتصاد در خوسف که بعد از زمین خوردن، مجدد بلند می‌شود و با جذب سرمایه‌گذار خارجی به واحد تولیدی‌اش رنگ می‌دهد، حکم جهادگری دارد که نخواسته فرمان رهبرش بر زمین بماند.

پارس بتن خوسف

به گزارش نگاه خراسان جنوبی، خراسان جنوبی زادگاه دلاورمردان و شیرزنانی است که درس اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی را مشق کرده و با گام‌های کوچکشان اقدامات بزرگی انجام داده‌اند.

در این دیار کویری بیشتر اقشار محروم جامعه و آن دسته از روستائیانی که دست فلک امتیاز دام‌پروری و کشاورزی‌شان را تصاحب کرده است، به سمت ایجاد کارگاه‌های خرد و کلانی رفته‌اند تا از این طریق هم فرمان رهبری را لبیک‌گویند و هم برای عده‌ای زمینه درآمد رزق و روزی را فراهم آورند.

اما اینبار روایت، متفاوت است چراکه حکایت مردی از دیار خوسف بوده که در قدم‌هایش در مسیر تولید شکست می‌خورد و پایش به میدان زندان باز می‌شود.

سه سال از عمرش را پشت میله‌های زندان می‌گذراند اما روهایاش در آنجا حبس نشده و از آن چهاردیواری در آرزوها و برنامه‌های آینده‌اش ریشه می‌دواند.

پارس بتن خوسف

 

حنای سرمایه‌گذاری خارجی برای واحد تولیدی

زمان آزادی فرا می‌رسد. حالا وقتش رسیده که درخت آرزوهایی که با قطره قطره امید زنده نگه داشته را به گُل بنشاند. کفش پولادین می‌پوشد و با گام‌هایی باصلابت و واحد تولیدی را مجدد احیا می‌کند. به دنبال رایزنی‌های این فعال اقتصادی و جذب سرمایه‌گذار خارجی، واحد تولیدی‌اش دوباره ایستاده و رنگ دیگری به خود می‌گیرد.

قصه مربوط به پارس بتن یکی از شرکت‌های تولیدی ناحیه صنعتی خوسف است که سال ۸۹ به‌واسطه مواجه‌شدن با تورم سرسام‌آور آن دوران، با ورشکستگی مواجه شد و همه سرمایه‌گذاران این واحد تولیدی به‌واسطه مصادره اموال و املاک و به‌اجراگذاشتن وثایق و تضامین ضامنان راهی زندان شدند.

حالا نه تنها آوازه خدماتش به آن سوی مرزها رفته بلکه هم‌بندهایش را هم آزاد کرده و چتر حمایت بیش از ۱۰۰ یتیم شده است.

در آخرین روزهای تابستانی مهمان این واحد تولیدی می‌شویم تا فراز و نشیب‌های سرنوشتش را به رشته تحریر درآوریم.

پارس بتن خوسف

پای صحبت مدیر عامل

مدیرعامل گروه فرا ملیتی پارس بتن در این خصوص بیان کرد: واحد تولیدی پارس بتن در سال ۱۳۸۹ ورشکست و مجددا در سال ۹۸ با جذب سرمایه‌گذاران افغان مقیم آلمان احیا شد.

محمد یوسفی بیان کرد تعداد ۲۱ دستگاه که بروزترین ماشین آلات بتن‌سازی است، در خراسان جنوبی خدمات بتن و قطعات بتنی ارائه می دهند.

وی با بیان اینکه بدون شک مکاتبات مرکز خدمات سرمایه گذاری خراسان جنوبی رافع برای حل خیلی از مشکلات ما بوده است، گفت: تنها مشکل موجود، تبدیل ورود موقت ماشین آلات به دائم است.

یوسفی بیان کرد: این امر در وزارت صمت در حال پیگیری بوده و مصوبه ستاد تسهیل هم به تصویب رسیده که امیدواریم به همین زودی اجرایی شود.

 

اشتغال ۲۶۰ نفر

مدیرعامل گروه فرا ملیتی پارس بتن با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰ نفر به صورت مستقیم و بیش از ۲۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم در این مجموعه فعالیت دارند، گفت: نگرانی ما از این است که زمانی که مهلت موقت ورود ماشین آلات تمام می‌شود، نتوانیم تبدیل به ورود دائم کنیم و مجوزمان تمدید نشود.

وی کمبود سوخت را از دیگر مشکلات موجود دانست و گفت: ماشین به صورت ورود موقت هستند و سهمیه‌ اختصاص داده شده، سهمیه کمی است.

یوسفی ادامه داد: متاسفانه ناچار می‌شویم سوخت را جاهای دیگری تهیه کنیم و اگر سوخت به ما نرسد، ماشین‌های ما می خوابند و عملا کارخانه تعطیل می‌شود.

مدیرعامل شرکت فراملیتی پارس بتن میزان سرمایه‌گذاری خارجی این واحد تولیدی را بیش از دو میلیون و ۳۰۰ یورو عنوان کرد و این که سرمایه‌گذار هنوز هم در حال ورود ماشین‌آلات جدید به کشور است و سه تا چهار ماه زمان می‌برد تا هر دستگاه از گمرک ترخیص شود.

پارس بتن خوسف

 

از بند تا بندگی

یوسفی با اشاره به سرنوشت کارخانه بیان کرد: نیروهای این واحد تولید در قالب دو دسته شامل بسیجیان پایگاه شهید مقاومت برونسی و هم‌بندی‌های من در ندامتگاه زندانی مرکزی بیرجند هستند.

وی با بیان اینکه من ورشکست شدم و حدود سه سال در بند بسته بودم، گفت: به لطف خدا هشت نفر را هم توانسته‌ایم آزاد کنیم.

یوسفی با اشاره به دیگر خدمات انجام داده، گفت: از مجموع ۳۲۰ فرزند یتیمی که در این شهرستان وجود دارد، ۱۰۰ نفر از آن‌ها زیرپوشش این واحد تولیدی هستند که ماهانه به آن کمک می‌شود تا از مشکلات اقتصادی‌شان کمی کاسته شود.

وی به اجرای طرح توسعه واحد تولیدی پارس بتن با جذب سرمایه‌گذار جدید اشاره کرد و افزود: طرح توسعه این واحد یک ماه دیگر با سرمایه دو میلیون یورو که بیشتر آن هم به‌صورت ماشین‌آلات شن شویی است راه‌اندازی می‌شود.

 

لزوم رفع مشکل سوخت واحد تولیدی

فرماندار خوسف هم در این خصوص بیان کرد: پارس بتن خوسف، اولین مجموعه‌ای بودهدکه در استان حامی هفته فرهنگی خوسف شد.

سید علی حسینی با بیان اینکه این مجموعه حقوق را حقوق روزانه و بنا به درخواست نیروها پرداخت می‌کند، گفت: مجموعه پارس بتن در کارهای خیر هم پیشگام بوده و تعدادی از نیروهایش، آزاد شده زندان هستند.

وی با اشاره به مشکلات سوخت این واحد، بیان کرد: برای این مضوع باید چاره اندیشی جامعی صورت بگیر.

حسینی اظهار کرد: امیدورایم که راهکاری برای تبدیل ماشین‌آلات پلاک موقت به دائم صورت بگیرد تا مشکلات سوخت هم رفع شود.

 

بهره‌برداری از طرح توسعه واحد طی یک ماه آینده

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی هم با اشاره به مشکلات این واحد تولیدی، بیان کرد: با پیگیری‌ها و مراجعات انجام شده برخی از این مشکلات رفع شده و این واحد تولیدی هم اکنون با ظرفیت ۶۰ نفر اشتغال مستقیم و ۲۰۰ نفر اشتغال غیرمستقیم به فعالیت خویش ادامه می‌دهد.

مرتضی ذاکریان از طرح توسعه این واحد تولیدی با سرمایه دو میلیون یورو خبر داد و گفت: طرح توسعه آن تا یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد که با بهره‌برداری از آن زمینه اشتغال افرادی دیگری نیز فراهم می‌شود.

وی خواستار استفاده این سرمایه‌گذار برای ورود ماشین‌آلاتش از طریق گمرکات خراسان جنوبی شد و گفت: رایزنی‌ها لازم در این زمینه انجام شده و با این اقدام در هزینه‌ها و زمان برای ورود ماشین‌آلات صرفه‌جویی می‌شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با اشاره به کمک‌های که این واحد تولیدی به افراد بی‌سرپرست و زندانیان و افراد گرفتار اعتیاد و همچنین ایتام دارد، گفت: نگاه واحدهای تولیدی نباید صرف اقتصادی باشد بلکه لازم است در کنار اقتصاد یک پیوست عدالت، جامعه‌شناسی و مردمی هم داشته باشند تا آن پروژه اقتصادی دوام، بقا و توسعه داشته باشد.

 

 

انتهای پیام/

بانک کشاورزی همراه اول

منبع خبر: نگاه خراسان جنوبی

نویسنده
رقیه رحمتی راد
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید، فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شود
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. رهی میگه

    من خودم یکی از هم بندی های آقای یوسفی بودم که الان اونجا کار میکنم خدا هرچی میخوای بهت بده

  2. عاطفه میگه

    این آقا محمد یوسفی یک خیر بزرگه تو فامیل کمک حال همه هست

  3. علی میگه

    خیلی ها دارن نمن میخرند مشکلات این واحد به طور ویژه بر طرف کنند مسولین.