بورس ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - 5 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

سیگنال‌هایی برای پیش‌بینی آینده بورس

بورس

بازار سهام برای هشتمین هفته متوالی به رشد بی‌محابای خود ادامه داد تا با عبور معامله‌گران از ریسک بیماری کرونا و تلاطم قیمت‌های جهانی کالا، روند جذب نقدینگی از سوی سرمایه‌گذاران حقیقی شتاب گیرد. به این ترتیب، با رشد حدودا ۶ درصدی شاخص کل در مقیاس هفتگی، بازدهی بورس تهران در بهترین سال تاریخ بازار سرمایه به رقم خارق‌العاده ۲۱۱ درصد رسید.

تداوم رشد شتابان بازار سهام درحالی صورت می‌پذیرد که در عرصه واقعی اقتصاد و سایر متغیرها به‌ویژه نرخ ارز نشانه‌ای از همراهی دیده نمی‌شود. با این وجود، سرازیر شدن سیل پول‌های جدید به این حوزه و شکل‌گیری نوعی از تب عمومی رونق بورس در جامعه منجر به بی‌تفاوتی بازار نسبت به پشتوانه اقتصادی لازم برای توجیه رشدهای اخیر شده است. در همین حال، نهاد ناظر با وضع قوانین محدود‌کننده جدید از جمله افزایش حجم مبنا تلاش کرده تا روند سوق یافتن نقدینگی به نمادهای کوچک و حبابی محدودتر شود. همزمان، برنامه‌ریزی برای عرضه‌های اولیه بزرگ تا پایان سال شتاب گرفته که گام مثبتی برای مهار جو هیجانی موجود به‌شمار می‌رود.

شاخص کل بورس تهران دیروز ۲ درصد دیگر افزایش یافت و در ارتفاع بی‌سابقه ۵۵۵ هزار واحدی ایستاد. با وجود اختلال در سیستم معاملات و بروز مشکل در ثبت سفارش‌های برخط، ارزش معاملات خرد بورس دیروز برای دومین بار در تاریخ فعالیت این بازار به ۵ هزار میلیارد تومان رسید و ضمنا میزان ورود پول حقیقی در روزهای کاری اسفند از ۳ هزار میلیارد تومان گذشت. حتی امکان فشار عرضه از محل تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها و مشارکت در عرضه اولیه سهام دو شرکت جدید هم پاسخگوی عطش بالای تقاضا نبود؛ به‌طوری که بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان پول در صف‌های خرید ماند. در این روز رکورد میزان مشارکت در عرضه‌اولیه‌های سهام نیز شکست و به بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار کد بورسی افزایش یافت.

برخی موج مثبت بازار جهانی و ثبات دلار را عامل تقویت بورس تهران می‌دانند.

بانک کشاورزی همراه اول
نویسنده
احسان فوداجی
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید، فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شود
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *