بورس ۰۵ دی ۱۳۹۸ - 5 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 23 دقیقه
کپی شد!
0

بورس در هفته‌ای که گذشت

بازار این هفته با بازدهی 2 درصدی و ثبت رکوردهای تازه در شاخص کل به کار خود پایان داد. ارزش معاملات روزانه نیز طی هفته جاری به ثبت رکوردی جدید رسید. به این ترتیب که در روز دوشنبه شاهد معاملاتی به ارزش بیش از 4800 میلیارد تومانی بودیم.

بورس

بازار این هفته با بازدهی ۲ درصدی و ثبت رکوردهای تازه در شاخص کل به کار خود پایان داد. ارزش معاملات روزانه نیز طی هفته جاری به ثبت رکوردی جدید رسید. به این ترتیب که در روز دوشنبه شاهد معاملاتی به ارزش بیش از ۴۸۰۰ میلیارد تومانی بودیم. اما در مجموع آنچه در بازار ۵ روز معاملاتی این هفته به چشم می‌خورد تردید برای رشد یا اصلاح بود. این تردید باعث شده بود تا در اکثر روزها شاهد بازاری دونیمه‌ای باشیم. درنهایت اما بازار در آخرین روز معاملاتی خود تصمیم به اندکی استراحت و اصلاح گرفت و کمی از مواضع صعودی‌اش عقب نشست.

نگاهی به عملکرد صنایع در این هفته نشان می‌دهد که گروه چاپ و محصولات کامپیوتری با بازدهی بیش از ۱۷ درصدی بهترین گروه‌های بازار بودند. افست و مادیران دو تک سهم پرطرفدار این گروه‌ها هستند.

عملکرد صنایع

ردیفصنعتدرصد بازدهی
۱چاپ۱۷.۳۴
۲محصولات کامپیوتری الکترونیکی نوری۱۷.۲۶
۳محصولات چوپی۱۶.۴۳
۴محصولات فلزی۹.۳
۵استخراج کانه‌های فلزی۶.۶۲
۶کاشی و سرامیک۵.۳۸
۷انبوه‌سازی املاک و مستغلات۵.۲۳
۸خودرو و قطعات۵.۲۱
۹استخراج سایر معادن۵.۰۶
۱۰سرمایه‌گذاری‌ها۴.۵۷
۱۱واسطه‌گری‌های مالی و پولی۴.۴۷
۱۲لاستیک و پلاستیک۴.۳۷
۱۳فعالیت‌های هنری، سرگرمی و خلاقانه۳.۹۱
۱۴وسایل ارتباطی۳.۷۵
۱۵شیمیایی۳.۷۵
۱۶چند رشته‌ای صنعتی۳.۵۸
۱۷دستگاه‌های برقی۳.۵۳
۱۸سیمان، آهک، گج۳.۲۸
۱۹ماشین آلات و تجیزات۲.۹۶
۲۰محصولات کاغذی۲.۸۳
۲۱غذایی به جز قند و شکر۲.۶۸
۲۲عمده فروشی۲.۵۶
۲۳کانی غیر فلزی۲.۳۹
۲۴بیمه و بازنشستگی۲.۲۴
۲۵منسوجات۲.۱۴
۲۶سایر حمل و نقل۱.۸۷
۲۷فراورده‌های نفتی۱.۷۲
۲۸پیمانکار صنعتی۱.۷۱
۲۹فلزلت اساسی۱.۶۲
۳۰هتل و رستوران۱.۳۹
۳۱فنی و مهندسی۰.۸۲
۳۲حمل و نقل انیارداری و ارتباطات۰.۵۷
۳۳رایانه۰.۳۶
۳۴زراعت و خدمات وابسته۰.۶۶ –
۳۵محصولات چرمی۰.۸۴ –
۳۶عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم۰.۹۶ –
۳۷قند و شکر۰.۱۱۵ –
۳۸فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط۱.۲۷ –
۳۹دارویی۱.۶۵ –
۴۰اطلاعات و ارتباطات۱.۷۴ –
۴۱بانک‌ها و موسسات اعتباری۲.۰۷ –
۴۲استخراج ذعال سنگ۲.۲۲ –
۴۳خرده فروشی۲.۶۹ –
۴۴استخراج نفت گاز جز اکتشاف۳.۳۰ –
۴۵مخابرات۳.۷۴ –
۴۶فعالیت‌های مهندسی۶.۷۳ –


و اما انتهای این جدول هم متعلق به گروه فعالیت مهندسی و مخابرات بود. گروه اولین بیش از ۶ درصد و مخابرات بیش از ۳ درصد از ارزش خود را در بازار این هفته از دست دادند.

بررسی نمادهای بازار هم نشان می‌دهد غنیلی با رشد قیمت حدود ۵۰ درصدی سهام، مثبت‌ترین نماد بازار است. پس‌از آن چفیبر با بازدهی ۳۸ درصدی و وآذر با بازدهی ۲۷ درصدی قرار دارند.

بهترین نمادها

ردیفشرکتنماددرصد بازدهی
۱مجتمع تولیدی نیلی صنعت کرمانغنیلی۴۸.۸۳
۲فیبر ایرانچفیبر۳۷.۸۶
۳سر. توسعه آذربایجانوآذر۲۷.۱۴
۴گلوکوزانغگل۲۶.۹۵
۵سر. توسعه و عمران استان کرمانکرمان۲۶.۶۱
۶لیزینگ ایرانیانوایران۲۶.۱۱
۷همکاران سیستمسیستم۲۵.۴۵
۸شیشه دارویی رازیکرازی۲۵.۳۲
۹سرمایه‌گذاری آوا نوینوآوا۲۵.۲۸
۱۰سالمینغسالم۲۴.۹۴
۱۱سیمان شمالسشمال۲۴.۷۳
۱۲سرمایه‌گذاری سایپاوساپا۲۴.۲۴
۱۳کاشی حافظکحافط۲۳.۸۶
۱۴موتوژنبموتو۲۲.۸۷
۱۵سرمایه‌گذاری رناورنا۲۲.۰۹
۱۶پارس سرامکسرام۲۱.۴۱
۱۷کمباین سازیتکمباین۲۱.۲۲
۱۸چرخشگرخچرخش۲۱.۲
۱۹پاکدیسغدیس۲۱.۱۴
۲۰کاشی سعدیکسعدی۲۱.۱۳


در مقابل اما داروسازی زهراوی و نماد ثنوسا با افت بیش از ۱۱ درصدی قیمت سهام، سهامداران خود را در هفته گذشته متضرر کردند.

منفی‌ترین نمادها

ردیفشرکتنماددرصد بازدهی
۱دارو زهراویدزهراوی۱۱.۱ –
۲نوسازی و ساختمان تهرانثنوسا۱۱.۰۷ –
۳سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امیدگوهران۱۰.۴ –
۴دارویی برکتبرکت۱۰.۱۷ –
۵روز دارودروز۱۰.۰۳ -‍‍
۶فراورده نسوز پارسکفارس۹.۹۵ –
۷نصیر ماشینخنصیر۹.۸۷ –
۸کویر تایرپکویر۹.۶ –
۹سیمان شاهرودسرود۹.۲۱ –
۱۰سیمان اصفهانسصفها۹.۱۴ –
۱۱سیمان غربسغرب۹.۰۱ –
۱۲تلیسه نمونهتلیسه۸.۹ –
۱۳کیمی دارودکیمی۸.۸۴ –
۱۴فولاد خراسانفخاس۸.۶۳ –
۱۵محور خودروخمحور۸.۶۲ –
۱۶سیمان دورودسدور۸.۴۷ –
۱۷سیمان شرقسشرق۸.۱۹ –
۱۸شهداب ناب خراسانغشهداب۸.۱۹ –
۱۹سرمایه‌گذاری البرزوالبر۸.۱۱ –

و اما در ۵ روز معاملاتی این هفته چه گذشت؟

شنبه؛ پایان شیرین پاییزی

شاخص کل بورس که هفته قبل از مرز ۳۵۰ هزار واحد گذشته بود، روز شنبه حدود یک درصد دیگر افزایش یافت و در قله تاریخی ۳۵۳ هزار واحدی مستقر شد. این رکوردشکنی مرهون رشد ارزش ۸۰ درصد از کل سهام بورس بود. با قرار گرفتن در آستانه انتشار گزارش‌های ماهانه، بخش قابل‌توجهی از منابع به سمت سهام بزرگان کالایی منتقل می‌شود. باید افزود که تداوم روند افزایشی دلار و همچنین وضع نسبتاً باثبات و امیدبخش بازار جهانی هم در این وضع اثرگذار بوده است.

سهام شرکت‌های بزرگ کالایی در کنار هلدینگ‌های مرتبط ازجمله نماد «فارس»، «وامید» و «فولاد» بیشترین حمایت را از شاخص کل به عمل آوردند. درمجموع ارزش سهام ۸۰ درصد از شرکت‌های بورسی که شامل ۲۶۰ نماد می‌شوند، افزایش داشت.

روز شنبه هرچند در غول‌های کالایی شاهد تقاضای نسبتاً مؤثری بودیم، اما عنوان بیشترین حجم و ارزش معاملات بازهم به سهام گروه بانکی و خودرویی تعلق گرفت. رشد محسوس تقاضا در سهام بانکی از آخر هفته قبل رقم خورد و در روز شنبه هم ادامه یافت. علاوه بر جاماندگی سهام این گروه از رشد عمومی بازار که می‌توان آن را به‌عنوان یکی از انگیزه‌های خریداران تلقی کرد، موضوع افزایش سرمایه هم به کمک این فضای صعودی آمد و بار دیگر این صنعت بورسی را به بزرگ‌ترین محل جابه‌جایی سهام تبدیل کرد. در گروه خودرویی هم تقاضا برخلاف روز چهارشنبه تقویت شد و رشد قابل‌توجهی را برای قیمت سهام این گروه به ارمغان آورد.

یک‌شنبه؛ خودرویی‌های بی‌سروصدا

در اولین روز زمستانی بازار سهام شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با ثبت رشد ۲۷۲۱ واحدی (۰٫۷۷ درصد) از مرز کانال ۳۵۶ هزار واحد عبور کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که شاخص کل هم‌وزن با شتاب بیشتری رشد کرد و به مرز تاریخی ۱۱۳ هزار واحدی نزدیک شد.

بازار سهام این روزها شاهد چرخش محسوس نقدینگی به سمت سهام شرکت‌هایی است که طی ماه‌های گذشته علیرغم ارزندگی و حمایت عوامل بنیادی تحت تأثیر جذابیت و حرکت‌های سریع قیمتی در سهم‌ها و صنایع دیگر بورسی در حاشیه قرارگرفته بودند. از ۳۱۳ نماد مورد دادوستد در بورس، ۱۸۳ نماد قیمت پایانی مثبت و ۱۳۰ نماد قیمت پایانی منفی داشتند. صف خریدهای شکل‌گرفته در نمادهای بورسی جز در چند مورد خاص بیانگر رقم‌های بالایی نیست و درمجموع باوجود قرار گرفتن ۶۹ نماد بورسی در موقعیت صف خرید، ۱۲۳ میلیارد تومان پول پارک شده پشت این صف‌ها دیده می‌شد. وضعیت صف فروش‌های بورسی نیز مطابق روال قبل کم‌رمق و کم تعداد بود. ۸٫۴ میلیارد تومان مجموع ریالی ارزش صف‌های فروش در تنها ۷ نماد دارای صف فروش بود.

رشد نرخ ارز در بازار موازی و نزدیک شدن نرخ دلار به نیمه کانال ۱۳ هزار تومان از دیگر اتفاق‌هایی بود که سهام شرکت‌های کامودیتی محور با ارزش‌گذاری دلاری محصولات را در کانون توجهات سرمایه‌گذاران قرارداد.

صنعت خودروسازی و ساخت قطعات برترین صنعت بورسی به لحاظ ارزش معاملات خرد روزانه در معاملات روز یکشنبه بود. آنچه طی روزهای اخیر در نمادهای خودرویی بیش از پیش به چشم می‌آید، دست‌به‌دست شدن پرحجم سهام این صنعت علی‌الخصوص سهام نمادهای بزرگ خودروسازی در قیمت‌های منفی است.

یکی از رویدادهای جالب‌توجه در معاملات امروز بازار سهام، توزیع متوازن نقدینگی در سهام و صنایع مختلف بورسی‌ست. پس از صنعت خودرو که بیشترین ارزش معاملات صنایع را به خود اختصاص داده است، صنایع شیمیایی، سرمایه‌گذاری‌ها و فلزات اساسی بافاصله اندک از منظر این متغیر قرار دارند.

دوشنبه؛ یک روز پر نوسان

بورس تهران در معاملات میانی هفته تصویر کاملی از هیجان‌زدگی معامله‌گران بازار بود. شاخص کل بورس که در نیمه نخست دادوستدها با رشد بیش از ۶ هزار واحدی تا کانال ۳۶۳ هزار واحدی پیش رفته بود، بیش از نیمی از مسیر رفته را بازگشت و پایین‌تر از سطح ۳۶۰ هزار واحدی قرار گرفت. تمایل به شناسایی سود پس از صعودهای ملموس اخیر بر فشارهای فروش افزود. بااین‌حال برخی از فعالان بازار برگشت روند معاملات را به نشانه‌هایی از کاهش نرخ دلار نسبت دادند.

اما در این روز ارزش معاملات خرد بورس از سقف تاریخی خود گذر کرد و به رقم ۴۸۰۰ میلیارد تومان رسید. اوج‌گیری ارزش معاملات گاه به‌عنوان یک نشانه از تغییر روند کلی معاملات در نظر گرفته می‌شود.

اوج‌گیری روند ارزش معاملات خرد همواره به‌عنوان سیگنالی معنادار برای بورس تلقی می‌شود. معمولاً هنگامی‌که ارزش دادوستدهای خرد در یک‌روند صعودی ملایم و قابل‌توجه قرار می‌گیرد انتظار برای شکل‌گیری روند صعودی قیمت‌ها آغاز می‌شود. بااین‌حال معمولاً نقطه پایان و برگشت این روند با یک جهش قابل‌توجه در ارزش معاملات خرد همراه است. چراکه بسیاری از سهامداران اقدام به شناسایی سود کرده و همزمان باوجود مستمر تقاضا، عرضه سهام شدت می‌گیرد.

سه‌شنبه؛ ۳۶۰ نقطه مقاومت

پس از پایان پر عرضه معاملات در روز دوشنبه، بورس تهران دادوستدهای سه‌شنبه را با فشار نسبی فروش در سهام کوچک‌تر آغاز کرد. بااین‌وجود شاخص‌های بازار از غوطه‌وری در محدوده منفی در امان ماندند. شاخص کل در دقایق اولیه ۲۲۸ واحد از ارتفاع خود را از دست داد ولی به‌سرعت به محدوده مثبت بازگشت. تثبیت شاخص در محدوده مثبت، تقاضا در عموم گروه‌های سهامی را با قطعیت بیشتری همراه کرد.۳ نماد «فارس»، «تاپیکو» و «پارسان» به‌صورت مشخص جز اثرگذارترین نمادها بر صعود شاخص کل بودند.

دو نماد «فارس» و «تاپیکو» روز سه‌شنبه سقف مجاز قیمت را لمس کردند و به‌این‌ترتیب اثر قابل‌ملاحظه‌ای بر شاخص کل داشتند. نکته حائز اهمیت آن است که مشابه با سایر جلسات معاملاتی، نقش بازیگران حقوقی در دادوستد این دسته از نمادها برجسته بود؛ بنابراین می‌توان صعود بورس را تا حدود زیادی به نقش‌آفرینی بازیگران حقوقی بازار منتسب کرد

بعد از رفتار پرهیجان سهامداران در روز دوشنبه، جزئیات معاملات این روز نشان از دست به دست شدن سهام در بین بازیگران خرد دارد. بااین‌حال فروش‌های هیجانی در ابتدای بازار کنترل شدند و به‌این‌ترتیب راه را برای ادامه صعود بازار هموار کردند.

نمادهای بزرگ گروه فلزات معاملات روز سه‌شنبه را بدون تغییر محسوسی در قیمت پایانی به پایان رساندند؛ هرچند تغییر قیمت در نمادهای کوچک‌تر این گروه همچنان قابل‌توجه بود. اکثر این نمادها معاملات روزهای گذشته را در مسیر صعودی ملایم و مستمر سپری کردند و معاملات روز سه‌شنبه این نمادها نیز تابلویی از آرامش بود.

چهارشنبه و اندکی استراحت

شاخص کل بورس تهران امروز سرانجام پس از رشدهای متوالی افت نزدیک به ۱۲۰۰ واحدی را تجربه کرد. شاخص کل بورس از ابتدای آذر رویه صعودی را در پیش‌گرفته بود و جز اندک اصلاح در این مسیر صعود ممتدی را در پیش‌گرفته بود اما معاملات چهارشنبه با افت نسبی بزرگان کالایی شاخص نیز افت محدودی را تجربه کرد؛ اما در جناح مقابل همچنان شاخص کل‌ هم‌وزن به رشد خود ادامه داد و ۰٫۶ درصد دیگر رشد کرد.

نمادهای بزرگ فلزی، معدنی و پتروشیمی امروز افت نه‌چندان قابل‌توجهی را تجربه کردند اما همین افت شاخص کل را به مدار منفی کشید. در سوی مقابل همچنان بازی کوچک‌ترهای بازار داغ است و معامله‌گران بی‌توجه به هشدارها تنها به خرید سهام فکر می‌کنند و هیچ ایده‌ای از معیارهای ارزندگی ندارند. شاخص کل فرابورس نیز به‌واسطه افت سهام کالایی کاهش اندک شاخص را تجربه کرد.

شاخص کل بورس تهران در هفته گذشته ۳ درصد دیگر نیز رشد کرد و در ۳۶۰ هزار به معاملات هفتگی پایان داد. شاخص کل هم‌وزن نیز رشدی مشابه را به ثبت رساند و این موضوع نشان می‌دهد که علاوه بر بزرگان بازار تنور کوچک‌ترها نیز در این هفته همچنان داغ مانده است. ارزش معاملات سهام در معاملات چهارشنبه به بیش از ۳ هزار میلیارد تومان رسید و گرچه از رکورد تاریخی که در معاملات روز دوشنبه همین هفته ثبت شد فاصله دارد اما ارزش معاملات بیش از ۳ هزار میلیارد تومانی اعداد جذابی است که سد خوبی در برابر اصلاح سهام خواهد بود

ایست دلار در مدار ۱۳ هزار

دلار روی مرز ۱۳ هزار تومان متوقف‌شده و به این سطح نیز چسبندگی قابل‌توجهی را نشان می‌دهد. به‌این‌ترتیب مجالی برای رشد بیشتر مشاهده نمی‌شود؛ اما همچنان در خصوص افت نرخ در بازار ارز نیز تردید وجود دارد. در این هفته اشاره شد که مسیر دلار در هفته‌های آغازین دی معمولاً روند ارز را تا پایان سال ترسیم کرده است. همچنان مهم‌ترین عامل اثرگذار این روزهای بازار ارز عوامل سیاسی و غیراقتصادی است و باید منتظر ماند که دلار در روزهای آتی به کدام سمت خواهد رفت.

کلام آخر

در بازار این روزها شاهد موج‌های فروشی هستیم که به‌خوبی باقدرت تقاضا خنثی می‌شوند، چراکه تقاضای خرید خوبی در بازار وجود دارد. مهم‌ترین اتفاق این روزهای بازار احتمال کاهش سرعت رشد است ولی این‌که اصلاح یا ریزش داشته باشیم به نظر بعید است.

البته نگاهی به تقویم زمانی رویدادها و اطلاعات نشان می‌دهد از آخر این هفته تا نیمه‌ها و یا حتی اواخر دی‌ماه بازار با حفره خالی خبری مواجه است که اگر پر نشود بازار هم احتمالاً درجا بزند و یا آرام حرکت کند.

در خصوص متغیرهای اثرگذار بازار باید نگاهی به دلار داشت، پیش‌بینی نمی‌شود که دلار مسیر صعودی سنگین را تجربه کند و در پی تثبیت است. این یعنی احتمالاً بعد از گزارش‌های ماهانه کمی سرعت بازار کم می‌شود ولی قطعاً ریزش و یا اصلاح اساسی را نخواهیم داشت. کیفیت گزارش‌های ماهانه فعلی که منتشرشده نشان می‌دهد گزارش ۳ ماهه سوم اکثر شرکت‌ها از ۳ ماهه دوم بهتر است و این یعنی گزارش ۹ ماهه نیز خوب خواهد بود ولی کمی زمان می‌برد به بازار برسد.

خبرهای سیاسی و تجدید ارزیابی هم پیش رو است. از همین رو بعد از یک وقفه می‌توان دوباره به بازار امیدوار شد ولی این وقفه ممکن است زمانی برای استراحت برخی بزرگ‌ترهای بازار باشد.

بانک کشاورزی همراه اول
نویسنده
مجتبی کیخای حسین‌پور
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید، فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شود
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *