استان ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - 5 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

« نرگس زار » خوسف خراسان جنوبي

گل نرگس

زهرا رضايي ملكوتي، افزود: در شهرستان خوسف كه به ديار گل نرگس معروف است، كوه و دشتي به نام نرگسي وجود دارد كه گل نرگس به صورت وحشي در آن رشد مي كند و مردم معتقدند اين نرگس از ديرباز به ساير نقاط شهر خوسف منتقل مي شده است.

وي با اشاره به اينكه طبق نظر كارشناسان دانشگاه كشاورزي بيرجند، پياز نرگس از طريق جاده ابريشم به ديگر نقاط صادر مي شده گفت: بسياري از دشت‌هاي خراسان جنوبي بويژه دشت‌هاي خوسف را نرگس‌زارهايي پوشانده كه عطر و زيبايي بي‌نظيري را به اين سرزمين كويري بخشيده، اين در حالي است كه گل نرگس به عنوان پنجمين محصول صادراتي خراسان جنوبي، نيازمند توجه و حمايت جدي دارد تا بتواند عاملي براي شكوفايي اقتصادي اين استان كويري باشد.

وي با بيان اينكه هم اكنون كهن‌ترين نرگس زارهاي خراسان جنوبي متعلق به شهرستان خوسف است و گل نرگس شهرستان خوسف در قياس با گل‌هاي مشابه نرگس در كشور حرف اول را مي‌زند، افزود: گل‌هاي نرگس اين استان از لحاظ كيفيت با توجه به شرايط اقليمي و آب و هواي رتبه بالايي در كشور دارد.

به گفته ملكوتي، ۲۷ هكتار از سطح اراضي خراسان جنوبي زير كشت گل نرگس مي باشد و دشت نرگسي خوسف با ۱۱ هكتار بيشترين سطح زير كشت گل نرگس را در استان به خود اختصاص داده است.

كارشناس ثبت ميراث طبيعي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان جنوبي ادامه داد: سازگاري با شرايط اقليمي، مقاومت به كم آبي با توجه به خشكسالي هاي حاكم برمنطقه، پرورش در فضاي باز، اقتصادي بودن اين گل و نياز به آبياري در زماني كه نياز آبي ديگر محصولات منطقه حداقل است از جمله مزاياي كاشت گل نرگس در استان است.

وي بيان كرد: از تاريخ ثبت، ضمن رعايت حقوق مالكانه، اين اثر تحت نظارت، مراقبت و حمايت اين سازمان بوده و هرگونه اقدام و عملياتي كه منجر به تخريب يا تغيير در اصالت اثر شود ممنوع است لذا تعيين عرصه، حريم و ضوابط حفاظتي آن نيز به عهده اين سازمان خواهد بود.

بانک کشاورزی همراه اول
نویسنده
احسان فوداجی
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید، فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شود
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *