اجتماعی ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - 4 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

کنترل و پایش روزانه ملخ‌های مهاجم بومی در خراسان جنوبی

ملخ

به گزارش اصحاب رسانه، قوسی گفت: هجوم ملخ‌ها در سربیشه و نهبندان بیشتر بومی و از نوع مراکشی هستند و هیچ ملخ صحرایی مشاهده نشده است و جای نگرانی نیست. وی افزود: هفته گذشته این ملخ‌ها،  نخستین بار در گمرک ماهیرود سربیشه دیده شدند و روز‌های بعد از برخی نقاط نهبندان خبر‌ها حاکی از هجوم ملخ‌ها بود.

وی گفت: در حال حاضر ملخ‌های مشاهده‌ شده در دو شهرستان نهبندان و سربیشه از نوع مراکشی و بومی هستند که هرساله در این ایام با بارش‌های رگباری مشاهده می‌شوند و خطری برای مزارع کشاورزی ندارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون موردی از هجوم ملخ‌های صحرایی در استان مشاهده نشده است افزود: خراسان جنوبی آمادگی برای مقابله با آفت ملخ‌های مهاجر را دارد.

وی گفت: از اسفند پارسال بررسی‌ها در حال انجام است و برای مقابله با ملخ مهاجم یک دستگاه «یوال‌وی» پاش و تعدادی ناظر از  خراسان جنوبی به سیستان و بلوچستان ارسال و اعزام شدند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه مبارزه با ملخ‌ها به‌عهده جهاد کشاورزی است افزود: این آفت عمومی است لذا همه‌ساله شبکه‌های مراقبت و پیش‌آگاهی که وظیفه رصد و پایش عوامل خسارت‌زای گیاهی را به‌عهده دارند آفاتی از جمله ملخ را رصد و نسبت به افزایش آن جلوگیری می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: این ملخ‌ها در یک هفته گذشته در مناطق مرزی ماهیرود و درح سربیشه مشاهده شدند که با بارش باران از بین رفتند و با توجه به افزایش بارندگی‌ها در یک هفته گذشته، چون این نوع آفت داخل زمین تخم‌ریزی می‌کند رطوبت سبب خروج ملخ‌ها و حضور آن‌ها در مراتع و مزارع می‌شود که دوباره در شهر درح مشاهده شدند.

جوادی بایگی افزود: این ملخ‌ها تاکنون هیچ خسارتی به مزارع و باغ های شهرستان وارد نکردند و کنترل و پایش روزانه ملخ‌های مهاجم صحرایی و بومی در شهرستان انجام می‌شود.

وی از کشاورزان، دامداران و بهره‌برداران بخش کشاورزی خواست در صورت مشاهده کانون‌های ملخ موضوع را به جهاد کشاورزی شهرستان اعلام کنند تا قبل از وقوع خسارت این آفت مهار شود.

مدیر جهاد کشاورزی نهبندان هم نوع ملخ‌های دیده‌شده در این شهرستان را از نوع ملخ بومی و مراکشی اعلام کرد و گفت: کارشناسان جهاد کشاورزی از صبح در حال بررسی بودند و جای نگرانی نیست این ملخ‌ها بومی هستند و از نوع صحرایی نیستند.

بانک کشاورزی همراه اول
نویسنده
احسان فوداجی
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید، فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شود
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *