اجتماعی ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - 4 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

هشدار به دامداران در زمینه شیوع کزاز علفی در گله‌های آزاد چر

دام

به گزارش نگاه خراسان جنوبی، معاون سلامت دامپزشکی استان گفت: باتوجه به افزایش باران‌های فصلی و نزولات آسمانی در ماه‌های اخیر و با توجه به آبدار بودن علوفه‌ها در مراتع، در برخی از مناطق استان این بیماری مشاهده شده است.

بیماری کزاز علفی، یکی از بیماری‌های متابولیک در گوسفند و گاو است که به علت کاهش منیزیم خون رخ می‌دهد.

عجم با بیان اینکه عنصر منیزیم از عناصر ضروری و مهم در متابولیسم بدن است که باید به صورت روزانه از طریق خوراک تامین شود، گفت: علوفه‌های تازه و پر آب بهاری در مراتع نو رسته با توجه به کمبود منیزیم می‌توانند در گوسفندانی که در این مراتع چرا می‌کنند ایجاد بیماری کند.

وی افزود:  خشکی حرکات، عدم تعادل و برگشتگی سر، افزایش صدای قلب، اسپاسم یا گرفتگی عضلات پا‌ها، لرزش ماهیچه‌ای و حساسیت یا تحریک پذیری شدید را از علائم این بیماری عنوان کرد که در صورت درمان نشدن منجر به مرگ دام نیز خواهد شد.

معاون سلامت دامپزشکی خراسان جنوبی، استفاده از مکمل‌های درمانی دارای کلسیم و منیزیم به صورت مستمر و تزریق منیزیم توسط دامپزشک مجرب در دام‌های بدحال را از راه‌های درمان این بیماری عنوان کرد.
عجم به دامداران استان توصیه کرد برای پیشگیری از ابتلای گوسفندان به این بیماری در فصل بهار باید از تغذیه کمکی دستی کنسانتره و همچنین استفاده از مکمل‌های خوراکی حاوی منیزیم در هنگام چرای گله در این مزارع استفاده کرد.

بانک کشاورزی همراه اول
نویسنده
احسان فوداجی
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید، فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شود
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *