اجتماعی ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - 4 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

اگر کرونا بگیرم….

کرونا

در پی دنیاگیری بیماری کروناویروس در نقاط مختلف جهان، همه‌گیری کروناویروس در ایران به‌صورت رسمی در ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ تأیید شد. ۱۴ اسفندماه بود که  روحانی، رئیس‌ جمهور گفت، شیوع ویروس جدید کرونا تقریباً تمامی استان‌های کشور را دربرگرفته است.

و اکنون چند ماهی است که بیماری کرونا مهمان ناخوانده کشورمان شده، مهمانی که چه بخواهیم چه نخواهیم در زندگی ما وجود دارد.

تجربه مبتلا شدن بیماران می‌تواند در سپری کردن روزهای زندگیمان برای عدم ابتلا به این بیماری بسیار مثمر ثمر باشد. به همین دلیل راهی خانه‌هایی شدیم که بیماران کرونایی در آن‌ها قرنطینه هستند.

مصاحبه با این بیماران می‌توان به ما کمک کند که چه کنیم که به این بیماری مبتلا نشویم و یا در صورت ابتلا چه کنیم تا راحت تر دوران نقاهت بیماری طی شود.

ماسک از ضروریات است

علیرضا نظری، یک کارشناس بهداشت محیط که خود چند وقتی است به این بیماری مبتلا شده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هرشخصی که به کرونا مبتلا می‌شود یا فوت می‌کند، برای نظارت و گندزدایی با کیت وسایل حفاظت فردی کامل وارد عمل می‌شویم.

وی افزود: مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی با سایر ادارات فرق می‌کنند چراکه اکثرا یا بیمار کرونایی یا مشکوک به کرونا هستند؛ به همین دلیل پرسنل مراکز بهداشتی و درمانی بیشتر از سایر اقشار در معرض خطرند.

نظری بیان کرد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون تمامی نکات بهداشتی را رعایت کردم؛ اما متاسفانه درگیر این بیماری شدم؛ بنابراین توصیه می‌کنم مردم در هنگام خروج از منزل حتما ماسک داشته باشند، در این صورت احتمال واگیری ۱.۵ درصد خواهد بود.

وی با تاکید بر حفظ فاصله در اماکن عمومی، تصریح کرد: مردم باید همواره موادضدعفونی‌کننده دست را به همراه داشته باشند.

این کارشناس بهداشت محیط اظهار کرد: تب و لرز و سرفه و تنگی نفس علائم این بیماری بوده و جدیدا علائم دیگری مانند سردرد، گرفتگی عضلات بدن و مشکلات گوارشی نیز در بدن نمایان می‌شود.

نظری با بیان اینکه این بیماری در بعضی افراد علائم ندارد که این افراد پرخطر و ناقلند، تصریح کرد: تا زمانی که واکسن و راه درمان این بیماری پیدا شود، تنها رعایت فاصله گذاری اجتماعی و از همه مهم‌تر حتما رعایت نکات بهداشتی و استفاده از ماسک تا حدی که همه افراد الزام به زدن ماسک در بیرون از خانه داشته باشندو در صورت عدم استفاده جریمه شوند، ضروری است.

وی افزود: این بیماری برای بیماران دیابتی، قلبی و دارای فشارخون، مشکل تنفسی مشکل حاد ایجاد می‌کند و حتی باعث مرگ حتمی می‌شود.

سختی‌های یک بیماری

این کارشناس بهداشت محیط بیان کرد: کرونا داروی قطعی ندارد و تنها به صورت آزمایشی در بیمارستان دارو تجویز می‌شود و برای هرکدام از بیماران بسته به شدت بیماری یک نوع دارو استفاده می‌کنند.

نظری اظهار کرد: ترس از ایجاد عوارض شدید و هم اینکه مدت زمان ناقل بودن زیاد است و اینکه باید به مدت دو هفته در قرنطینه بود، بسیار سخت است.

وی با بیان اینکه مردم باید این بیماری را جدی بگیرند، اظهار کرد: هزینه‌های درمان بالا ، مرگ، از دست دادن نیروی کار در یک بازده زمانی و مشکلات روحی از عوارض مهم کرونا است.

وی تصریح کرد: پرسنل بهداشت و درمان اکنون به مردم آموزش‌های لازم را می‌دهند و پزشکان و پرستاران نیز شبانه روزی در بخش بستری بیماران کرونا از جان ودل مایه گذاشتند که در مقابل مردم باید رعایت‌های لازم را داشته باشند.

بی خیالی که به ناراحتی کرونایی بدل شد

یکی دیگر از بیماران کرونایی به ایسنا گفت: در ابتدا بسیار رعایت می‌کردم، اما با اعلام وضعیت سفید دیگر رعایت‌ها را کنار گذاشتم و مهم‌ترین عامل برای جلوگیری از این بیماری رعایت فاصله گذاری اجتماعی است‌.

برداشتن یکباره محدودیت‌ها و معضل افزایش یک بیماری

وی با بیان اینکه متاسفانه برداشتن محدودیت‌ها و برگزاری مراسم با جمعیت بالا یکی از عامل‌های مهم ابتلا به این بیماری است، افزود: دو فرزندم که کودک و نوجوان هستند هیچ علائمی نداشتند، اما در بدن همسرم کرونا با علائم سرماخوردگی بروز پیدا کرد.

این بیمار کرونایی بیان کرد: توصیه می‌کنم مردم در خانه بمانند و در صورت بیرون رفتن از خانه حتما از ماسک و دستکش استفاده کنند.

وی اظهار کرد: اگر به عقب برمی‌گشتم به جز موارد ضروری از خانه بیرون نمی آمدم چرا که عامل اصلی بیماری حضور در اجتماعات است.

وی تصریح کرد: داشتن روحیه و نداشتن استرس در گذران دوران سخت این بیماری بسیار حائز اهمیت است.

این بیمار بیان کرد: برای سالم بودن در این دوران تنها باید به توصیه‌های کادر درمان بسیار توجه کرد تا دوره این بیماری در کشور طی شود.

آنچه که مهم است این است که باید هر فردی خود را مسئول بداند و به عنوان یکی از افراد جامعه کمک کند تا این بیماری منتشر نشود و این امر تنها با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و رعایت موارد بهداشتی محقق خواهد شد.

بانک کشاورزی همراه اول
نویسنده
احسان فوداجی
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید، فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شود
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *