فرهنگی ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

تجلی عشق حسین (ع) در پیاده روی جاماندگان اربعین

بیرجند- سیل عظیمی از جاماندگان اربعین در بیرجند گرد هم آمده اند تا با پیاده روی در شهر، ارادت شان نسبت به امام حسین (ع) به نمایش گذاشته و تذکره کربلا را بگیرند.

به گزارش پایگاه خبری نگاه خراسان جنوبی به نقل ازخبرگزاری مهر: شهر حال و هوای دیگری دارد. خورشید در اولین ساعات صبح زیر چهره رنگ باخته آسمان، سوسو می‌زند. گویی او هم عزادار حسین (ع) است. گویی او هم اربعین را به سوگ نشسته و با هر تیغ از آفتابش، پیام‌هایی از جنس عزا بر زمینی‌ها می‌تاباند.

آری، امروز اربعین است و اینجا میدان آزادی بیرجند…. جایی که جاماندگان اربعین قرار عاشقی را وعده گذاشته اند تا با پیاده روی به سمت مزار شهدای باقریه، تذکره کربلا و قدم زدن در بین الحرمین را بگیرند.

قرارشان ساعت ۸ است اما جمعیت از شش صبح گرد هم آمده اند و با گذر زمان، سیل جمعیت هم افزایش می‌یابد. تب و تابی وصف ناشدنی بر جمعیت حاکم است. به خوبی می‌توان بی قراری را در چشمان مادری گیسو سپید یافت که در گوشه‌ای از خیابان برای شروع راهپیمایی به انتظار ایستاده است.

به خوبی می‌توان موج بی قراری را در گام‌های پدری قامت خمیده یافت که با نوه خردسالش، از گوشه‌ای به گوشه‌ای می‌رود.

اینجا بوی کربلا می‌آید. همان عطر آشنای دلتنگی از میان جمعیت استشمام می‌شود. اینجا تجلی گاه عشق به امام حسین (ع) است. بوی اسپند، صدای مداح و گریه عده‌ای از جاماندگان دلت را به کربلا می‌برد. به راستی که عشق حسین چه غزلنامه شیرینی دارد.

حسین جان چه کرده‌ای و چه داشته‌ای که یک دنیا برائت بی قراری می‌کنند. چه کرده‌ای که کوچک و بزرگ به دنبال محفل و مکانی می‌گردند تا با تو عقده دل باز کنند. یا حسین این جمعیت برای تو آمده اند تا با ندای «لبیک یا حسین» بغض در گلو مانده شأن را مهار کنند.

دلم در کربلا جا مانده است

هر چند مدت دستی بر چادر مشکی رنگش می‌کشد و نگاهی به جمعیت می‌اندازد. بی قراری در چشم‌هایش موج می‌زند. ظاهرش آرام امت قلبش بی تاب است. علت حضورش را می پرسم. نفس عمیقی می‌کشد و می‌گوید: از کاروان اربعین جامانده ام و آمده ام تا در این راهپیمایی با مولایم حسین درد دل کنم چرا که دلم در کربلا جا مانده است.

دست دختر کوچکش را می‌فشارد و می‌گوید: عشق به حسین در کودکان هم ریشه دوانده چراکه دخترم شب را با رؤیای حضور در این راهپیمایی به خواب رفته است.

وی با اشاره به حضور رئیس جمهور در مراسم شهدای باقریه، بیان می‌کند: اگرچه حضور رئیس جمهور کشورمان مایه مباهات است اما عشق امام حسین (ع) به عنوان اولین هدف، این جمعیت را گرد هم آورده است.

این شهروند بیرجندی با بیان اینکه امام حسین (ع) مظهر پاکی، ایثار و خلوص است، می‌گوید: امیدواریم بتوانیم ما بانوان با الگوبرداری از زینب کبری (س)، پیام عاشورا را با حجاب و رفتارمان به دیگران منتقل کنیم.

نقطه عطف دلتنگی برای حسین (ع)

پرچم یا حسین به دست دارد و شتابان خودش را به جمعیت می‌رساند تا باری دیگر از قافله عشق جا نماند. صدای خس خس سینه اش از چند قدمی به گوش می‌رسد. هر چند مدت نفس عمیقی می‌کشد تا به خودش سر و سامانی بدهد.

در اولین سوال از سوی خبرنگار مهر، می‌گوید: از بستر بیماری بلند شدم تا بتوانم در پیاده روی جاماندگان اربعین شرکت کنم.

دستی به محاسن سپیدش می‌کشد و می‌افزاید: به خاطر بیماری ام نتوانستم در پیاده روی حسینی در کربلا حضور یابم اما می‌خواهم و حسرت اربعین بر دلم مانده است.

حلقه‌ای از اشک مهمان چشمانش می‌شود. راه نفس‌هایش را با چند سرفه باز می‌کند و می‌افزاید: زیارت سالار شهدا سعادت می‌خواهد و من نمیخوام سعادت حضور در این پیاده روی را هم از دست بدهم.

وی با بیان اینکه حضور رئیس جمهور در این اجتماع مصداق بارز مردمی بودن دولت است، می‌گوید: امروز به لطف اربعین، حضور آقای رئیسی در بیرجند را شاهد هستیم که امیدواریم در این سفر هم گره از مشکلات کلان استان باز شود.

تذکره کربلا می‌خواهم

یکی دیگر از اعضای حاضر در مراسم راهپیمایی دلدادگان حسین (ع) هم در گفت و گو با مهر بیان می‌کند: از یک سال گذشته برای حضور در مراسم اربعین امسال برنامه ریزی داشتم اما نتوانستم شرکت کنم.

فاطمه مولایی با بیان اینکه گرچه اینجا قدم می زنم اما دلم در کربلا است، می‌افزاید: هر کدام از این افراد با نیت خاصی آمده‌اند تا در قالب این بستر با مولایشان درد دل کنند.

وی ادامه می‌دهد: بدون شک دشمن با تماشای این حجم جمعیت در کربلا و شهرهای مختلف کشور احساس یاس و نا امیدی می‌کند چراکه برای کم رنگ کردن فرهنگ ولایت مداری تلاش زیادی کرده است.

از هویدای دل زیارت اربعین را قرائت می‌کند و می‌گوید: اگر امام حسین تذکره کربلایم را امضا کند، سال دیگر را در پیاده روی اربعین شرکت می‌کنم.

شور اربعین همراه با شوق خدمت

یکی از دانشجویان حاضر در این پیاده روی به سفر رئیس جمهور به استان در روز اربعین اشاره می‌کند و می‌گوید: امروز شور اربعینی مردم را با شوق خدمت رئیس دولت همراه می‌بینیم.

احمدی ادامه داد: به مدد امام حسین (ع) همراه با دولت مردمی استانی آباد را خواهیم ساخت و ان شاالله در آینده نه چندان دور خراسان جنوبی نیز در ردیف استان‌های برخوردار و توسعه یافته کشور قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: این شوق دولت برای خدمت به مردم قطعاً ایرانی سربلند و آباد راخواهد ساخت و از گردنه مشکلات عبور می‌کنیم.

وی تصریح کرد: امروز با این شوق خدمت رسانی در روز تعطیل که شاهد ان هستیم قطعاً به این باور رسیده ایم «به قله نزدیک شده ایم».

بانک کشاورزی همراه اول
نویسنده
مجتبی کیخای حسین‌پور
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید، فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شود
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *